افزایش 23 درصدی تولید شمش فولاد شرکت های بزرگ

قیمت محصولات مختلف در زنجیره فولاد از سنگ‌آهن گرفته تا شمش طی یک هفته گذشته با رشد قیمتی همراه شدند و تنها زغال‌سنگ بود که به دلیل پیش بینی در جهت تضعیف خرید در تعطیلات سال نو میلادی با کاهش قیمت مواجه شد.

به گزارش ایراسین، بر اساس اطلاعات موجود، قیمت شمش فولاد در منطقه CIS در ابتدای این هفته نیز روند به روبه رشد خود را داشته و توانسته در این مدت به نزدیکی های 600 دلار نیز برسد. همچنین قیمت شمش فولاد در 28 آذرماه (18دسامبر) در آسیا برابر با 573دلار بر هر تن CFR بوده و این در حالیست که هفته گذشته قیمت شمش فولاد در این منطقه 550دلار بوده است. این تغییر قیمتی و جهش آن در ترکیه نیز دیده شده و در 18 دسامبر قیمت هر تن فولاد با جهش 40دلار نسبت به هفته گذشته به 595دلار برهرتن CFRبوده است.

از سوی دیگر می بینیم قیمت شمش بر مبنای فوب دریای سیاه نیز 575دلار بوده و جهش 35دلاری نسبت به هفته گذشته خود داشته است؛ داده‌های موجود نشان می‌دهد فروشندگان منطقه CIS بهای شمش فولادی خود را 600دلار بر تن FOB پیشنهاد می‌دهند که تا حدودی نیز این افزایش قیمت محقق شده است.

صعود قراضه

با نگاهی بر قیمت قراضه های وارداتی در نقاط مختلف جهان می بینیم که با تغییراتی همراه شده است. برای مثال قراضه وارداتی از حوزه بالتیک در 21 آذرماه (11دسامبر) برابر با 400دلار بوده و این عدد در 28 آذر (18دسامبر) به 450دلار رسیده است، قراضه وارداتی اروپا نیز که در 21آذرماه 397دلار معامله شده بود در 28 آذر به 445دلار رسید و رشد 48دلاری داشت؛ این روند برای قراضه وارداتی امریکا نیز وجود داشته و در مدت یادشده از 389دلار به 438دلار رسیده و جهش 49دلاری داشته است.

قیمت سنگ آهن اوج گرفت

قیمت سنگ آهن در پایان هفته گذشته با رشد قیمتی قابل توجهی همراه شد که دلیل اصلی ان به گفته کارشناسان افزایش قیمت بهای فولاد در معاملات فیوچرز بود که از 160دلار بر تن CFR عبور کرد.

بر این اساس که سنگ آهن عیار 65درصد در 21 آذر (11دسامبر) 172دلار قیمتگذاری شده بود که این عدد بعد از گذشت یک هفته در 28 آذرماه(18دسامبر) به 175دلار رسید و 3 دلار رشد کرد. سنگ آهن 62درصد نیز هفته گذشته 152دلار بود و در ابتدای این هفته یعنی 18دسامبر به 157دلار رسید. قیمت سنگ آهن عیار 58درصد نیز از 149دلار برتن CFR به 153دلار رسید و با رشد قیمتی 4دلاری همراه شد.

یکی از دلایل افزایش قیمت سنگ‌آهن کمبود این ماده معدنی در سال آینده است؛ چراکه پیش بینی ها بر این است که در سال جدید صادرات سنگ آهن از برزیل کاهش پیدا کند و در استرالیا نیز به دلیل تغییر شرایط جوی سنگ کمتری تولید و صادر شود.

اما در میان اوج قیمتی مواد معدنی در زنجیره فولاد می بینیم که قیمت یکی از این مواد که به عنوان سوخت بکار میرود با کاهش قیمتی همراه شده است. زغال‌سنگ به عنوان ماده اولیه و مهم در صنعت فولاد جهان که در روش کوره بلند از آن استفاده می شود در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شد و زغال‌سنگ FOB استرالیا در 11 دسامبر 102.5دلار بود ابتدای این هفته (18دسامبر) به 101.5 دلار رسید. گفته می شود که این کاهش قیمت به دلیل پیش بینی تضعیف خرید در تعطیلات سال نو میلادی رخ داده است.

گفتنی است این افزایش قیمت در بازار داخلی ایران نیز دیده می شود و از آنجایی که نوردکاران تقاضای قوی برای خرید شمش ندارند، فرصت خوبی برای صادرات پیش روی فولادسازان قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =