نوریان

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ضمن اشاره به دستاوردهای این شرکت درباره آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان گفت: با توجه به اینکه جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد ایران قابل توجه است از قبل برای این دوره برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی انجام شده بود.

محمود نوریان در گفت و گو با ایراسین افزود: اگرچه بخش قابل توجهی از تجهیزات و لوازم مورد نیاز تولید فولاد داخل کشورمان به همت متخصصین ایرانی تامین می‌شود، اما بخش‌کوچکی از این صنعت همچنان به لوازم و مواد خارجی وابستگی دارد که اصولا داخلی سازی آنها توجیه اقتصادی ندارد. از این رو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای مقابله با کارشکنی اقتصادی آمریکا علیه ایران پیش بینی‌های لازم را انجام داده بود.

نوریان، در ادامه گفت: برای اینکه روند توسعه‌ای و همچنین تولید شرکت را در دوره تحریم‌های ثانویه ادامه دهیم بی‌آنکه نگران تامین‌نیازهایمان باشیم، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت که حداقل به مدت دو سال تجهیزات و قطعات مورد نیاز شرکت تامین و در انبارهای شرکت نگهداری شود. هرچند با توجه به ارتباطات و اعتباری که این شرکت در مجامع بین المللی به خود دیده هنوز مشکلی برای تامین نیازهایمان از خارج نداریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، درباره دیگر برنامه‌های مدیریتی در این شرکت نیز گفت: اصولا صنعت فولاد برای دستیابی به سودآوری مناسب باید بهره‌وری بالایی داشته باشد تا بتواند با مدیریت هزینه‌ها تولید را اقتصادی و به صرفه انجام دهد، به همین جهت در این شرکت نیز برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های تولید در قالب تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری صورت گرفته که می‌تواند به مزیت‌های رقابتی محصولات چادرملو در بازارهای داخلی و خارجی بیانجامد.

به گفته نوریان در صنعت فولاد، اصلی‌ترین هزینه‌ها عبارتند از انرژی و حمل و نقل به همین دلیل چادرملو برای کاهش هرچه بیشتر این موارد تلاش کرده برنامه هایی مدون و قابل اجرایی بکارگیرد به عنوان مثال تکمیل زنجیره تولید معدن تا فولاد، استفاده از شیوه‌ »هات شارژ» کوره و درنهایت بازیافت آب برای جلوگیری از هدر رفت این ماده حیاتی جزو مهمترین موارد مدیریتی درکنار مدیریت سرمایه انسانی است.

وی تصریح کرد: در شرایط استفاده از شیوه هات شارژ میزان مصرف انرژی به یک سوم تقلیل یافته و می‌توانیم درنهایت میزان بیشتری فولاد تولید کنیم که در نهایت این موارد مجموعا به کاهش هزینه‌های تمام شده فولاد تولیدی چادرملو منجر شده و در بازارهای داخلی و خارجی رقابتی‌تر وارد خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره تکمیل زنجیره تولید چادرملو اظهار کرد:  بطور کلی چادرملو تنها شرکت بزرگ معدنی و صنعتی کشور محسوب می‌شود که زنجیره فولاد خود را تکمیل کرده و همین اتفاق عاملی برای دستیابی و تحقق برنامه‌های تعیین شده چادرملو بوده است.

نوریان به خبرنگار ما گفت: اتخاذ اینگونه سیاست‌های مدیریتی درمجموعه عاملی شده که طی سه سال گذشته چادر ملو سیر صعودی سودآوری را تجربه کرده  و شاهد تحقق صددر صدی بودجه پیش بینی شده خود باشد. هرچند این اتفاق برای سهامداران نیز اخبار خوبی به ارمغان خواهد آورد.

وی درباره موضوع کمبود آب برای ادامه تولید فولاد این شرکت نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه فلات مرکزی ایران با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند اغلب صنایع واقع در این منطقه نیز با کمبود آب و چالش‌هایی مواجه شده‌اند اما از آنجایی که تامین آب در تولید فولاد بسیاری حیاتی است، چادر ملو ابتدا با سرمایه‌گذاری در بازیافت فاضلاب شهرستان‌های اطراف برای رفع کمبود اب برنامه‌ریزی کرد و پس از آن موضوع انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران مطرح شد.

به گفته وی اجرایی شدن پروژه بازیافت فاضلاب شهری بسیاری از مشکلات چادر ملو را برطرف کرد و تا زمان رسیدن آب خلیج فارس به این شرکت تقریبا نگرانی از تامین آب وجود ندارد، اما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در سال ۹۸ به شرکت گل گهر خواهد رسید، در مرحله دوم آب خلیج فارس به مس سرچشمه و در سومین فازعملیاتی این طرح آب به شرکت چادرملو منتقل خواهد شد، اجرایی شدن این طرح برای این شرکت‌ها بسیار حیاتی بوده و حاشیه سود آن‌ها را افزایش خواهد داد.

وی درباره اتمام ذخایر سنگ آهن این معدن نیز به ایراسین گفت: برآوردهای انجام شده از میزان ذخایر سنگ آهن چادرملو نشان داده بود که در آینده ذخایر معدن تمام خواهد شد به همین دلیل برای تامین نیاز خود اقدام کردیم و با اکتشافات انجام شده در منطقه آنومالی D19 تقریبا نگرانی عدم دستیابی به سنگ آهن را برطرف کردیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملور درباره ذخایر این آنومالی تصریح کرد: بهره‌برداری از معدن و محدوده معدنی ۱۹D به صورت مشترک به چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران واگذار شده و شناسایی‌های اولیه بیانگر آن است که در منطقه حداقل ۱۰۰ میلیون تنی وجود دارد که فاصله اندک این پهنه با معدن فعلی چادرملو مشکلات حمل و نقل را برای این کارخانه به وجود نخواهد آورد  و به قول معروف خبر خوشی برای این کارخانه معدنی است.

نوریان درباره برنامه‌های آتی تامین سنگ آهن مورد نیاز شرکت نیز اظهار کرد: دوقلوهای معدنی به همراه فولاد هرمزگان با توجه به افق 1404 و سطح نیاز سنگ آهن کشور برای دستیابی به اهداف تعیین شده برای خرید معدنی در استرالیا برنامه‌ریزی کرده‌اند که روند تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولادی ایران دچار وقفه‌ای نباشد.

نوریان درباره دستاوردهای اقتصادی این شرکت گفت: حاصل برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت منابع این شرکت در سیستم حسابداری اینچنین است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دردوره ۱ ماهه منتهی به ۹۷/۰۷/۳۰ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۵,۱۶۷ میلیارد ریال درآمد و طی ۷ ماهه گذشته از فروش محصولات خود بالغ بر ۳۴ هزارو ۳۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۹ درصد رشد داشته است.

به گفته وی در مقطع فعلی شرکت چادرملو درصدد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۳۵۰ میلیارد تومان به ۶۷۰۰ میلیارد تومان بوده و بر این اساس اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات مدیره در مورخ ۲۳/۰۸/۱۳۹۷ در سامانه کدال قرار گرفته و تشریفات قانونی این افزایش سرمایه در حال انجام بوده وهمان طور که اشاره شد هدف از این افزایش سرمایه جبران مخارج سرمایه گذاری در بهره برداری از معادن جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =