علیرضا لولاگر، دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران

علیرضا لولاگر، دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران گفت: تولید اسباب‌بازی از اواسط دهه ۹۰ سمت وسوی مناسبی پیدا کرد و به اصطلاح این صنعت جان گرفت. ولی برنامه‌ریزی خاصی برای صادرات اسباب‌بازی ایرانی صورت نمی‌گیرد و این صنعت نیازمند حمایت‌های دولتی برای ایجاد زیرساخت‌های صادرات است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اسباب‌بازی‌های وارداتی اوایل دهه ۹۰ بیشترین سهم را در ویترین فروشگاه‌ها در اختیار داشتند و در میان انواع اسباب‌بازی و عروسک‌های رنگارنگ تعداد انگشت شماری از آن‌ها در شمار کالاهای تولید داخل قرار می‌گرفت. ولی با گذر زمان و نزدیک شدن به اواسط دهه ۹۰ وضعیت بازار اسباب بازی تغییر کرد تا تولیدکنندگان ایرانی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند، تاجایی که اکنون اکثر اسباب‌بازی‌های پرطرفدار در میان کودکان و نوجوانان، تولید داخل هستند. مشاهدات میدانی از بازار اسباب‌بازی نشان می‌دهد خانواده‌های زیادی انتخاب کالاهای ایرانی را به اسباب‌بازی‌های وارداتی ترجیح می‌دهند که علت اصلی این موضوع قیمت مناسب تولیدات داخلی است. در ادامه گفت‌وگویی با علیرضا لولاگر، دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران در خصوص وضعیت فعلی صنعت اسباب‌بازی با خبرنگار ایراسین صورت گرفته که مشروح آن را می‌خوانید.

درحال حاضر وضعیت صنعت اسباب‌بازی در کشور چگونه است؟

تولید اسباب‌بازی از اواسط دهه ۹۰ سمت‌وسوی مناسبی پیدا کرد و به اصطلاح این صنعت جان گرفت. البته شرایط نامناسب اقتصادی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌ها بر این صنعت تأثیراتی گذاشت ولی اثرات آن چندان مخرب نبود تا صنعت اسباب بازی کشور کوچک شود. اکنون تولیدکنندگان با تمام توان برای شکوفایی صنعت اسباب‌بازی کشور تلاش می‌کنند.

شرایط فعلی واردات اسباب‌بازی به چه صورت است؟

طی یکی دو سال اخیر بحث‌ها جدی پیرامون واردات اسباب‌بازی شکل گرفته است زیرا واردات چه در بخش‌های خصوصی و چه دولتی ذی‌نفعان خود را دارد. واردات اسباب‌بازی اثرات مخبر بسیاری به همراه دارد چرا که ما بنا به دلایلی توان رقابت با کشورهایی مانند چین را نداریم. البته این بدان معنا نیست که تمام درهای کشور بسته شود تا اسباب‌بازی وارد کشور نشده و فقط تولیدات داخل در بازار به فروش برسد، بلکه باید یک نگاه درست و حمایتگر وجود داشته باشد تا به تولید صنعت داخلی اسباب‌بازی کمک کند و ما بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، رویکرد صادراتی داشته باشیم.

آیا اکنون اسباب‌بازی‌های ایرانی به کشورهای دیگر صادر می‌شود؟

بله، اسباب‌بازی‌های ایرانی به کشورها دیگر صادر می‌شود. ولی اینکه تولیدات ما تحت برند خاصی به بازارهای منطقه صادر می‌شود و آیا یک برند شناخته شده در منطقه هستیم؟ پاسخ خیر است و هنوز به آن نقطه از شکوفایی نرسیده‌ایم که هویت محصولات صادراتی ما مشخص باشد. در بخش خصوصی باوجود تمامی موانع در طول سال‌های اخیر اقدامات بزرگی صورت گرفته است که ازجمله آن باید به حضور جمعی از تولیدکنندگان در نمایشگاه کودک روسیه در اسفند سال گذشته اشاره کرد. حضور شرکت ایرانی‌ها در این نمایشگاه به عنوان غرفه‌دار بیانگر وجود ظرفیت‌های صادراتی این صنعت است.

چالش‌های پیش‌رو صنعت اسباب بازی برای صادرات چیست؟

متأسفانه برای صادرات اسباب‌بازی ایرانی برنامه‌ریزی خاصی در دستور کار قرار ندارد که نتیجه آن از دست رفتن بازارهای منطقه است، برای نمونه ترکیه به عنوان کشور همسایه در طول سه و چهار سال اخیر برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای صنعت اسباب‌بازی خود کرده است. از سوی دیگر چین هدف به تصرف درآوردن بازارهای بیشتری را دارد، به عنوان مثال سهم بزرگی از بازار عراق پیش‌تر در اختیار اسباب‌بازی ایرانی بود ولی چین این بازار را تحت تأثیر قرار داد. با این حال بخش خصوصی تمام تلاش خود را در این راستا به کار می‌گیرد ولی بدون شک بدون حمایت‌های دولتی برای ایجاد زیرساخت‌های صادراتی نمی‌توانیم به نقطه مطلوبی برسیم.

چشم‌انداز صنعت اسباب‌بازی برای سال ۱۴۰۳ چیست؟ تولیدکنندگان با توجه به شرایط فعلی چه اهدافی برای سال جاری دارند؟

تولیدکنندگان همواره در راستای رشد و گسترش بازار اسباب‌بازی قدم برمی‌دارند ولی شرایط کلان اقتصادی چندان مناسب نیست و مردم کمتر از قبل در این بازار هزینه می‌کنند. درنتیجه رونق بازار داخلی در دست زیست بوم اسباب‌بازی نیست ولی اتفاق خوب این است که در خرداد ماه سومین دوره نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی برگزار خواهد شد. این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه در ساختار صنعت اسباب‌بازی کشور تا به امروز به حساب می‌آید و در آن نگاه تخصصی به این صنعت وجود دارد. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه به بهتر دیده شدن ظرفیت‌ها کمک کند و سبب هم‌افزایی و رشد این صنعت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =