• ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
  • کد خبر: 54112
  • readingTime: ۲ دقیقه
مرغ

انتشار خبر صادرات مرغ زمینه رواج یافتن شایعاتی پیرامون رشد قیمت این محصول را فراهم آورده است. در مقابل بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور با تکذیب گران شدن مرغ، گفت: میزان جوجه‌ریزی در کشور بسیار بالا است و ما با مازاد تولید و عرضه روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهار سال ۸۳ هر کیلوگرم مرغ با قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان تا دو هزار تومان به فروش می‌رسید. قیمت مرغ در طول یک دهه نوسانات زیادی را تجربه کرد تا بهای هر کیلوگرم مرغ در بهار ۹۳ به هشت هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد. امروز با گذشت یک دهه دیگر هر کیلوگرم مرغ با قیمتی حوالی ۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌های شهر عرضه می‌شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد هر بسته یک کیلو و ۸۰۰ گرمی سینه مرغ ۲۶۱ هزار تومان، فیله مرغ ۳۹۰ هزار تومان، ران بدون پوست ۲۴۰ هزار تومان، ران و سینه مخلوط ۲۵۶ هزار تومان، ساق ران ۲۵۴ هزار تومان، بال مرغ بدون پوست ۲۱۷ هزار تومان، گردن مرغ ۱۴۷ هزار تومان و مرغ کامل تمیز شده ۱۷۹ هزار تومان قیمت دارد. اگرچه قیمت مرغ در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چند برابری را تجربه کرد ولی یخچال‌های پر از مرغ فروشگاه‌ها و برچیده شدن صف‌های طولانی برای خرید این کالا خبر از آرامش و ثبات بازار مرغ در بهار ۱۴۰۳ می‌دهد. همچنین عرضه مرغ در کشور به قدری افزایش یافته که شماری از مرغ فروشان به ویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر شب در انتهای ساعت کاری خود مرغ را با قیمتی بین ۷۱ تا ۷۶ هزار تومان به حراج می‌گذارند تا یخچال فروشگاه برای تحویل بار روز بعد خالی شود.

مرغ گران می‌شود؟

بر اساس سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مرغ جهت بکارگیری حداکثری از ظرفیت واحدهای مرغداری کشور و ایجاد ارزآوری در دستور کار قرار می‌گیرد. خبری که زمینه انتشار شایعاتی پیرامون گران شدن قیمت مرغ به علت صادرات را در روزهای اخیر فراهم آورد. ولی بررسی آمار و ارقام تولید مرغ بیانگر مازاد تولید و عرضه بیش از میزان مصرف این کالا در کشور است. بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور نیز با اشاره به میزان بالای جوجه‌ریزی در کشور، درباره احتمال افزایش قیمت مرغ به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون میزان جوجه‌ریزی در کشور بسیار بالا است و تولیدکنندگان با مازاد تولید و عرضه روبه‌رو شده‌اند، تا جایی‌که مرغداران ناچارند مرغ را با بهایی کمتر از قیمت تمام شده خود عرضه کنند. به دنبال این موضوع تعداد زیادی از همکاران ما در یک قدمی ورشکستگی قرار دارند.

در همین راستا اعضای اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به تازگی از جوجه‌ریزی ماهانه بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ میلیون قطعه خبر دادند که بخشی از این مازاد تولید جهت جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان باید صادر شود و نگرانی درباره گرانی مرغ در بازار داخلی وجود ندارد. با این اوصاف صادرات مرغ تأثیری بر رشد قیمت‌ها در بازار داخلی نخواهد داشت و آرامش در بازار مرغ در خرداد ۱۴۰۳ نیز برقرار است. از طرفی طبق روال هر سال تقاضا برای بعضی اقلام خوراکی مانند مرغ با گرم شدن هوا کاهش می‌یابد که افت تقاضا نیز مانعی بر سر راه رشد قیمت‌ها در این بازار محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =