سیدرضا شهرستانی-عضو هیات مدیره انجمن فولاد

به گفته عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در صورتی که روند کاهشی صادرات محصولات فولادی در کشور ادامه پیدا کند، برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای صادرات فولاد و درآمدهای ارزی برای کشور به هم خواهد خورد؛ در واقع کاهش صادرات فولاد نتیجه‌ای جز ضرر 2.5میلیارد دلاری به همراه نخواهد داشت.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: سال قبل حدود 6میلیون تن صادرات اسلب و شمش و همچنین مقداری آهن اسفنجی انجام شد، اما برنامه‌ریزی برای سال 99 بر این اساس صورت گرفت که با توجه به اینکه بخش فولادسازی در کشور تکمیل و راه اندازی شده و امسال میزان تولید فولاد به 30میلیون تن خواهد رسید، میزان صادرات نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: از 30میلیون تن تولید، حدود 11 میلیون تن سهم اسلب یا همان تختال است و حدود 19 تا 20میلیون تن نیز شمش تولید خواهد شد. از طرف دیگر مصرف داخلی محصولات طویل در سال گذشته حدود 7.5میلیون تن بوده است که امسال نیز با توجه به شرایط کرونا به نظر می‌رسد کمتر و یا همان اندازه باقی بماند؛ همچنین سال گذشته 2.5میلیون تن محصولات طویل مانند میلگرد صادر شده و کل نیاز این صنایع به شمش فولاد 10میلیون تن است.

شهرستانی ضمن ارائه این توضیحات در ادامه گفت: بنابراین باید برنامه ریزی کشور بر اساس صادرات 10میلیون تن شمش باشد که 5میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت؛ همچنین صادرات 2.5میلیون تن مقاطع طویل فولادی باید انجام شود که این مقدار نیز ارزآوری 1.5میلیارد دلاری به همراه دارد؛ البته در آینده می‌توان 2میلیون تن ورق به جای تختال صادر کرد.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت صنایع فولادی کشور تنها با صادرات 10میلیون شمش و 2.5میلیون تن مقاطع طویل فولادی ارزآوری 6.5میلیارد دلاری برای کشور خواهد داشت اما اگر قرار بر ادامه روند کاهشی صادرات فولاد همچون 8ماهه نخست امسال باشد که با رشد منفی 20درصدی همراه شده، در ادامه سال حتی میزان صادرات فولاد به میزان 1.2میلیون تن از سال قبل نیز کمتر خواهد شد؛ این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که برنامه ریزی برای افزایش 4میلیون تنی فولاد در سال 99 نسبت به سال گذشته یعنی رسیدن به عدد 10میلیون تن صادرات انجام شده است.

شهرستانی افزود: بنابراین با ادامه این روند، میزان صادرات فولاد امسال 5میلیون کمتر از برنامه ریزی صورت گرفته انجام خواهد شد که مساوی با کم شدن 2.5میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور است. حال با توجه به شرایط فعلی کشور و نیاز به ارز می‌توان دید که 2.5میلیارد دلار از دست رفته تا چه اندازه می‌تواند به ضرر اقتصاد و صنعت کشور و همچنین تعطیلی واحدهای فولادی شود.

وی در ادامه سخنانش افزود: اکنون با ابلاغ شیوه نامه از سوی دولت در یک ماه اخیر که هنوز هم به مرحله اجرایی نرسیده، شاهد تعطیلی 4 واحد ذوب بوده ایم، بنابراین از معاونت اقتصادی دولت خواستیم تا بازنگری در این شیوه نامه داشته باشد، چراکه ادامه این رویه هم باعث از بین رفتن اشتغالزایی در داخل کشور خواهد شد و هم اینکه صادرات کاهش خواهد یافت.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، اگر شرایط و مفاد ذکر شده در شیوه نامه تغییر نکند با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد که یکی از آنها ایجاد رانت است. همچنین امسال که سال جهش تولید است، شاهد کاهش تولید خواهیم بود.

شهرستانی گفت: البته بعد از اعتراضات فولادسازان در خصوص شیوه نامه، دو جلسه با معاونت اقتصادی دولت برگزار شد و اکنون منتظر هستیم تا ببینیم چه تغییراتی در این شیوه نامه صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =