مدنی فر

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در یادداشتی اختصاصی برای ایراسین نوشت: در حال حاضر یکی از راهکارهایی که می‌تواند مشکل تامین نیاز صنایع فولادی به مواد اولیه را برای سال‌های آتی حل کند، حرکت به سمت معدنکاری در عمق است؛ همچنین استفاده از ذخایر معدنی کشورهایی همچون افغانستان نیز یکی دیگر از راه‌های تامین نیاز صنایع فولادی است که با ورود این بخش و همکاری دولت می‌تواند محقق شود.

به گزارش ایراسین محمد مدنی فر در ادامه این یادداشت آورده است:

یکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو در سال‌های آتی برای صنایع فولادی کشور، تامین مواد اولیه است. البته در این زمینه شاهدیم اقدامات بسیاری برای رفع مشکل تامین مواد اولیه انجام شده است. برای مثال سازمان ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای در این زمینه کارهای مثبتی انجام داده و سطح اکتشافات را در سالهای اخیر به طرز قابل تحسینی بالا برده است، با این حال مشکل اینجاست بخش عمده ای از ذخایر سنگ آهن کشور که عمده آنها از معادن روباز برداشت شده اند، رو به اتمام هستند و لازم است تا فعالان عرصه فولاد و معدن فکری اساسی برای تامین سنگ مورد نیاز فولادسازان بیاندیشند.

در این زمینه می‌توان گفت برای عبور از این مشکل باید به سمت بهره برداری از معادن در عمق رفته و اکتشافات عمیق را در دستور کار خود قرار دهیم. بنابراین یکی از راهکارهایی که می‌تواند مشکل تامین مواد اولیه صنایع فولادی را حل کند بهره برداری از عمق است.

اگر بخواهیم نگاهی بر ذخایر و معادن سنگ آهن در کشور داشته باشیم، باید گفت در حال حاضر معدن سنگ‌آهن سنگان طی سال‌های آتی بزرگترین ذخیره معدنی ایران خواهد بود؛ چراکه بر اساس اطلاعات ارائه شده ذخیره 1.3میلیارد تنی از سنگ آهن دارد و از این میزان، ذخیره قابل برداشت تنها 800میلیون تن است که می‌تواند خوراک مورد نیاز صنایع معدنی سنگان را بین 20تا 25 سال آینده تامین کند. اکنون سوال اینجاست که صنایع معدنی سنگان تا چه اندازه می‌توانند به واحدهای فولادسازی کشور کمک کرده و نیازشان به مواد اولیه‌ای همچون کنسانتره و سنگ آهن را تامین کنند؟ برای مثال میزان ظرفیت کنسانتره در این منطقه معدنی 17.5میلیون تن است که می‌تواند پاسخگوی تعداد اندکی از واحدهای فولادی کشور باشد. بنابراین اولین کار افزایش سطح اکتشافات بوده که هم اکنون از سوی ایمیدرو در حال انجام است و در کنار آن فعالسازی معادن کوچک مقیاس که هم اکنون در در دستور کار قرار گرفته، به تامین مواد اولیه صنایع فولادی کمک می‌کند.  

همانگونه که اشاره شد، اقدامی که باید به صورت جدی به آن توجه شود بهره برداری از ذخایر در عمق است که می‌تواند در آینده چالش تامین سنگ صنایع فولادی را تا حدودی حل کند. در این زمینه می‌بینیم شرکت چادرملو قرار است در پهنه جدید اکتشافی خود یعنی D19 بهره برداری عمقی را انجام دهد و امید می رود در این زمینه موفق عمل کند و بقیه معدنکاران نیز به سمت بهره برداری عمیق گام بردارند.

از دیگر پیشنهاداتی که می‌توان برای رفع مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان ارائه کرد این است که در منطقه سنگان اکتشافات با سرعت بیشتری به پیش رود و در نهایت نیاز به مواد اولیه برای شرکت‌هایی همچون سناباد که زیرساخت‌های لازم را برای تولید کنسانتره بیشتر دارد فراهم کرد. زیرا امروز تامین کنسانتره نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های فولادسازان به شمار می آید.

همچنین با توجه به همسایگی ایران با افعانستان و برخورداری این کشور از ذخایر غنی سنگ آهن، در صورتی که صنایع فولادی ایران با کمک دولت در این زمینه ورود کنند، با بهره‌برداری از ذخایر سنگ آهن این کشور که در نزدیکی ایران و همچنین منطقه سنگان قرار دارد، بخشی از نیاز صنایع فولادی کشور به مواد اولیه تامین خواهد شد.

چراکه اکنون به دلیل ایجاد خط ریلی هرات-سنگان، ارتباط ایران با افغانستان از طریق ریل میسر شده، پس می‌توان درزمینه همکاری با افغانستان بیشتر تلاش کرد تا با بهره برداری از ذخایر سنگ آهن این کشور تا حدودی مشکل کسری سنگ آهن کشور رفع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =