البرت بغزیان

درحالی امروز روند صعود قیمت‌ سکه و ارز در بازار دوباره بعد از یک هفته نزولی شد که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به افزایش نقدینگی در جامعه این صدای پای موج تورمی تازه‌ای است که به گوش می‌رسد و باید از همین امروز برای مهار آن برنامه‌ریزی کنیم.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: یکی از عوامل افزایش تورم در کشورها افزایش نقدینگی و کاهش تولید است به صورت همزمان است که این اتفاق در ایران رخ داده و متاسفانه روند افزایش نقدینگی در ایران به‌گونه‌ای است که به این روند دامن زده است.

بغزیان در ادامه افزود: بررسی دقیق آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که سرعت رشد نقدینگی در ایران بگونه‌ای معنادار درحال تغییر است و این نشانه‌ای از سیاست‌های اشتباه مسئولان مربوطه در مهار و کنترل این سیل خروشان است، چون ورود این سیل می‌تواند منجر به بروز مشکلات قابل توجه و افزایش قیمت باشد.

 این استاد دانشگاه با اشاره به حجم نقدینگی اظهار کرد: آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان شهریورماه گذشته 29 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که بررسی روند رشد آنها حاکی از رشد 17.1 درصدی نسبت ابتدای سال و البته 36.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی معتقد است این حجم نقدینگی و البته رشد آن که از سال 93 به بعد بی‌مثال بوده امروز می‌تواند ضربه‌های نگران کننده‌ای به اقتصاد کشورمان وارد کند چون اگر این نقدینگی به هر سمتی حرکت کند جای تردید نیست که جز ویرانی از خود چیز دیگری برجای نخواهد گذاشت.

به گفته این اقتصاددان اگر درموازات رشد نقدینگی شاهد رونق تولید و افزایش تولید هم بودیم قطعا نگرانی‌ها کمتر بود چون وقتی نقدینگی و تولید همزمان رشد داشته باشد تورم قابل کنترل و البته منطقی‌تر است اما امروز معادله دقیقا برعکس شده است.

بغزیان به خبرنگار ما گفت: نگرش مجدد به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره رشد تولید ناخالص ملی به این نکته اشاره می‌کند که علی‌رغم صعودی شدن معنادار نقدینگی در ایران همزمان تولید ناخالص ملی هم سیر نزولی به خود گرفته و شاید بتوان گفت تنها بخشی که روند مثبت از خود نشان داده بخش کشاورزی است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که بگوییم موتور رشد تورم دوباره روشن شده و احتمالا در آینده نزدیک باید منتظر از راه رسیدن قیمت‌های جدید برای اقلام و کالاها باشیم که این یعنی فاصله گرفتن از اهداف تورمی تعیین شده بانک مرکزی و البته به معنی نا موفق بودن برنامه‌های تعیین شده از سوی این نهاد است.

این اقتصاددان معتقد است نقطه نگران کننده اینجاست که باز هم آمارها نشان می‌دهد نقدینگی موجود در حساب‌های مردم در نیمه دوم سال جاری کمتر در حساب‌های سپرده بلند مدت آرام گرفته و این نقدینگی منتظر فرصتی برای ورود به بازارهای مناسب است.

بغزیان به خبرنگار ما گفت: ورود نقدینگی‌های سرگردان مردم به بازارهای مختلف همواره نشان داده که آشفتگی و غیرقابل کنترل شدن بازار را به همراه دارد درست زمانی که این حجم از نقدینگی می‌تواند موتور تولید را روشن کرده و تولید ناخالص ملی کشورمان را افزایش دهد.

به گفته وی سوء مدیرت‌های موجود و همچنین جریان‌سازی‌های اشتباه درباره بازارهای مالی باعث شده تا امروز اغلب صاحبان سرمایه تصمیم به مدیریت سرمایه‌هایشان به صورت شخصی گرفته باشند که این یعنی هرج و مرج و افزایش تقاضای کاذب در بازار دقیقا مثل چیزی که در بازار خودرو، مسکن، سکه، دلار و طلا در چند ماه اخیر تجربه کرده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش 1.5درصدی سپرده‌گذاری بلند مدت مردم نزد بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این اتفاق زنگ خطری برای مسئولان است که باید از هم اکنون برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنند چون رشد نقدینگی در جامعه و البته بی اعتمادی مردم به برخی سیاست‌گذاری‌ها درکنار انتظارات تورمی می‌تواند هزینه زیادی را به اقتصاد کشور آنهم در شرایط کنونی وارد کند که منطقی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =