صادرات فولاد

آمار صادرات فولاد ایران حکایت از این دارد که در این حوزه با سیاست یک بام و دوهوا روبرو هستیم. از طرفی دولت نیاز به صادرات کالاهای غیرنفتی را جزء اولویت های اساسی کشور برای جبران تحریم های نفتی می داند اما از طرفی از ابتدای سال جاری صنعت فولاد کشور با محدودیت های صادراتی از سوی وزارت صمت روبرو شد که همین باعث کاهش 29 درصد صادات فولاد ایران در 5 ماهه نخست سال جاری شده است

به گزارش ایراسین حسن روحانی صبح دیروز چهارشنبه 9 مهرماه در جلسه هیات دولت ضمن تشکر از مجلس برای رای قاطع به وزیر پیشنهادی صمت گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت درخط مقدم مبارزه اقتصادی در شرایط تحریم است و با توجه به اینکه صادرات نفت در شرایط تحریم با مشکلات زیادی روبه‌رو است؛ تامین ارز مورد نیاز کشور بر دوش صادرات غیرنفتی و بخش صنعت است و امروز صادرات کالاهای تولیدی کشور برای ما بسیار حایز اهمیت است.

 این اما اولین بار نیست که مسئولین کشور و کارشناسان اقتصادی کشور توجه به صادات غیرنفتی را مطرح می کنند؛ سالها است که توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش هرچه بیشتر وابستگی کشور به منابع مالی حاصل از فروش نفت به عنوان یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی کشور در بخش اقتصاد مطرح می شود؛ موضوعی که می‌تواند موجب رشد پایدار و افزایش کمی وکیفی تولیدات داخلی و اشتغال در کشور شود.

این روزها به جز شرایط تحریم های ظالمانه، دو اتفاق دیگر یعنی سقوط ارزش نفت و شیوع بیماری کرونا، باعث شده تا بار دیگر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و الگوی صادرات غیر نفتی با مشارکت فعال بخش خصوصی به عنوان یک راهکار اساسی برای برون رفت کشور از این شرایط اقتصادی مطرح شود، چرا که با سقوط ارزش نفت در ماه های اخیر حتی اگر در تحریم نفتی هم قرار نداشتیم با بحران مواجه می شدیم.

در میان صنایع مختلف نیز صنعت فولاد که جزو صنایع مادرو استراتژیک به‌شمار می‌رود به دلیل برخورداری از مزیت‌های رقابتی و ظرفیت‌های بالقوه‌ فراوان در کشور، منابع انرژی ارزان‌قیمت، بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و برخورداری از ذخایر قابل توجه مواد اولیه، می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع در حوزه صادرات غیرنفتی محسوب شود.

اما آمارها و اتفاقات در حوزه صادرات فولاد ایران حکایت از این دارد که در این حوزه با سیاست یک بام و دوهوا روبرو هستیم. از طرفی دولت نیاز به صادرات کالاهای غیرنفتی را جزء اولویت ها می داند اما از طرفی از ابتدای سال جاری صنعت فولاد کشور با محدودیت های صادراتی از سوی وزارت صمت روبرو شد که همین امر باعث کاهش 29 درصد صادات فولاد ایران در 5 ماهه نخست سال جاری شد.

طبق گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که در شهریور ماه منتشر شد؛ مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره پنج ماهه ماه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۲۸.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

موضوعی که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش از این در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد آن را اعلام کرده بود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم‌ها، بحران کرونا محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود.

انجمن فولاد در این نامه از وزارت صمت درخواست کرده بود که 1- تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد ۲- توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد و ۳- همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

درخواستی که باید منتظر ماند و دید با حضور وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت آیا اجرایی خواهد شد و سیاست این وزارتخانه در برابر یکی از مهمترین عرصه های صادات غیرنفتی کشور چگونه خواهد بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =