به گزارش ایراسین، کمیسیون اروپا مجموعهای از گامها را پیشنهاد داده است که هدف آن آسانتر کردن اجرای ممنوعیت عملی فروش خودروهای با موتور احتراق داخلی (ICE) تا سال ۲۰۳۵ است، اقدامی که در واقع عقبنشینی از اهداف سختگیرانه اقلیمی این بلوک به حساب میآید. این پیشنهاد تلاش میکند دامنه گزینههای کاهش انتشار برای خودروسازان را گسترش دهد و به آنها انعطاف بیشتری برای رعایت اهداف اقلیمی بدهد.
طرح پیشنهادی بهجای الزام به صفرکردن انتشار گازهای گلخانهای برای تمامی خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۵، اکنون هدف کاهش ۹۰ درصدی انتشار CO₂ را مطرح میکند و بدین ترتیب امکان فروش برخی خودروهای با موتور احتراق داخلی و هیبریدی در پس از ۲۰۳۵ را فراهم میسازد. خودروهایی که بین ۱۰ درصد از انتشار باقیمانده را جبران میکنند، باید از سازوکارهای جبران مانند استفاده از فولاد کمکربن یا سوختهای مصنوعی و بیوفیولها بهره ببرند.
بر اساس این پیشنهاد، خودروسازان میتوانند طی بازه ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ از اعتبارات انتشار انباشتهشده برای کمک به رسیدن به اهداف ۵۵ درصدی کاهش انتشار در برابر سطح سال ۲۰۲۱ استفاده کنند. همچنین استانداردهای مربوط به وانتها نیز از کاهش ۵۰ درصدی به ۴۰ درصد تسهیل شده است. این تغییرات با هدف ایجاد مسیرهای عملیتر و کمتر هزینهبر برای صنعت خودرو مطرح شده است.
پیشنهادها هنوز نیازمند تصویب رسمی از سوی پارلمان اروپا و دولتهای عضو هستند، اما تحلیلگران و گروههای محیطزیستی هشدار دادهاند که چنین عقبنشینیای ممکن است سرمایهگذاریها در خودروهای برقی را کند کرده و موقعیت رقابتی اروپا در بازار جهانی خودروهای پاک را تضعیف کند، بهویژه در برابر رقابت شدید از سوی چین.
نظر شما