صنعت باتری

صادرات باتری و سیستم‌های ذخیره انرژی باتری (BESS) چین در سال ۲۰۲۵ با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه شده و طی نه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است. اروپا و آسیا بزرگ‌ترین مقاصد واردات باتری‌های چینی هستند و بازارهای نوظهوری مانند خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا و اقیانوسیه با رشد سریع واردات، نقش مهمی در تثبیت جایگاه چین به‌عنوان رهبر جهانی فناوری باتری و انرژی پاک ایفا می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین؛ صادرات باتری و سیستم‌های ذخیره انرژی باتری (BESS) چین در سال ۲۰۲۵ به رکوردی بی‌سابقه دست یافت و در نه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش نشان داد.

باتری‌ها از اواسط سال ۲۰۲۲ تاکنون سودآورترین فناوری انرژی پاک صادراتی چین محسوب می‌شوند و بر اساس داده‌های مؤسسه تحقیقاتی انرژی Ember، این فناوری تا کنون حدود ۶۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای کشور ایجاد کرده است.

این رقم در مقایسه با درآمد صادراتی باتری‌ها در مدت مشابه سال ۲۰۲۴ که نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار بود، رشد قابل توجهی نشان می‌دهد و حتی از مجموع درآمد صادراتی چین از خودروهای برقی، اجزای شبکه برق، زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و تجهیزات سرمایشی در سال جاری نیز پیشی گرفته است.

افزایش جهانی تقاضا و چشم‌انداز صنعت

کارشناسان صنعت انرژی معتقدند رشد مداوم صادرات باتری و سیستم‌های ذخیره انرژی باتری چین نشان‌دهنده افزایش جهانی تقاضا برای ذخیره‌سازی انرژی پاک است و چین با توسعه ظرفیت‌های تولید و فناوری‌های پیشرفته خود در این بخش، موقعیت خود را به‌عنوان قطب اصلی بازار جهانی انرژی پاک تثبیت کرده است.

این روند می‌تواند علاوه بر تقویت اقتصاد صادراتی چین، به تسریع گذار جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک کند.

بازار جهانی باتری تحت سلطه چین

چین همچنان پیشتاز جهانی در تولید و صادرات فناوری باتری است و از افزایش جهانی تقاضا برای باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی و شبکه‌های برق بهره‌مند شده است.

چین؛ رهبر جهانی باتری و محرک صادرات انرژی پاک

آمارها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵، بیست و سه کشور مختلف از چین باتری‌هایی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار یا بیشتر خریداری کرده‌اند. این موضوع نه‌تنها گستردگی بی‌نظیر تولیدکنندگان چینی را نشان می‌دهد، بلکه سودآوری بخش صادرات باتری را نیز برجسته می‌کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازارهای اصلی واردکننده باتری‌های چینی تا سال ۲۰۲۶ با رشد چشمگیر و تقاضای فزاینده‌ای مواجه خواهند شد، روندی که موقعیت چین را در بازار جهانی باتری مستحکم‌تر می‌کند و اقتصاد صادراتی این کشور را تقویت می‌کند.

این توسعه گسترده صادراتی همچنین به تسریع جهانی‌سازی فناوری‌های پاک و گذار سریع‌تر به انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می‌کند.

بازار جهانی باتری تحت سلطه چین

آلمان تا پایان سپتامبر ۲۰۲۵ بزرگ‌ترین بازار باتری‌های چین بوده و فروش این کشور از چین تنها در این دوره به ۱۰.۵ میلیارد دلار رسیده است. مشتریان عمده باتری شامل خودروسازان بزرگ آلمانی مانند فولکس‌واگن و بی‌ام‌و و همچنین اپراتورها و شرکت‌های تأمین برق هستند که شبکه سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری (BESS) کشور را توسعه می‌دهند.

ایالات متحده با ۹.۳ میلیارد دلار خرید، دومین بازار بزرگ باتری‌های چین به شمار می‌رود و ویتنام با ۳.۶ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد. آلمان همچنین بیشترین رشد سالانه در خرید باتری‌های چینی را تجربه کرده است و میزان واردات آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴، ۲.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

هلند، استرالیا و هند نیز رشد قابل توجهی در واردات باتری‌های چینی داشته‌اند و هر یک تاکنون بیش از ۱ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته برای خرید این باتری‌ها هزینه کرده‌اند.

اروپا؛ مقصد اصلی باتری‌های چین

منطقه اروپا به عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادرات باتری‌های چین شناخته شده و تاکنون ۴۲ درصد از کل صادرات باتری‌های چین در سال ۲۰۲۵ به این قاره اختصاص یافته است، روندی که نشان‌دهنده رشد سریع بازار باتری در اروپا و نقش کلیدی آن در تجارت جهانی انرژی پاک است.

بازار جهانی باتری تحت سلطه چین

پس از اروپا، آسیا دومین بازار بزرگ باتری‌های چین است و تاکنون ۲۶ درصد از کل صادرات باتری‌های چین در سال ۲۰۲۵ را به خود اختصاص داده است. آمریکای شمالی نیز با سهم ۱۷ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد.

با این حال، خاورمیانه و آمریکای لاتین تاکنون سریع‌ترین رشد را در سال ۲۰۲۵ تجربه کرده‌اند و نسبت به سال گذشته، به ترتیب ۱۰۷ و ۹۹ درصد افزایش واردات داشته‌اند. صادرات باتری به عربستان سعودی، که بزرگ‌ترین خریدار باتری در خاورمیانه محسوب می‌شود، تقریباً چهار برابر میزان سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. همچنین، شیلی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار باتری در آمریکای لاتین، رشد واردات ۳۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته را ثبت کرده است.

این آمار نشان‌دهنده گسترش سریع بازار باتری چین در سطح جهانی و افزایش تقاضای شدید در مناطق نوظهور است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تجارت جهانی انرژی پاک و توسعه شبکه‌های ذخیره‌سازی انرژی داشته باشد.

بازار جهانی باتری تحت سلطه چین

منطقه اقیانوسیه که عمدتاً با رشد استرالیا هدایت می‌شود و آفریقا که توسط کشورهای نیجریه، آفریقای جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و مصر پیش می‌رود، نیز تاکنون در سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش چشمگیر واردات باتری‌های چین بوده‌اند.

رشد سریع در بازارهای فراتر از مقاصد اصلی

خارج از بازارهای اصلی یادشده، صادرکنندگان باتری چین رشد سریعی در سایر کشورهای جهان تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد همچنان اهداف مستحکم برای فروش باتری باقی بمانند. کشورهایی مانند اسپانیا، امارات متحده عربی، پاکستان، مکزیک و فیلیپین، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای تولید انرژی خورشیدی و فروش خودروهای الکتریکی دارند که به شدت به باتری وابسته هستند.

این روند نشان می‌دهد که صادرات باتری چین تنها به بازارهای سنتی محدود نمی‌شود و کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور نیز بخش مهمی از رشد جهانی این صنعت را تشکیل می‌دهند.

با توجه به اینکه هر یک از این کشورها تاکنون در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات باتری‌های چینی هزینه کرده‌اند، مشخص است که چین شبکه‌های گسترده توزیع و خدمات پس از فروش خود را در این بازارها ایجاد کرده تا پتانسیل فروش‌های بیشتر را تضمین کند.

یونان، مصر، ایتالیا، اندونزی و کامبوج از دیگر بازارهای قابل توجه و سریع‌الرشد به شمار می‌روند که هر کدام تاکنون فروش باتری‌های چینی در آن‌ها از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفته و به نظر می‌رسد همچنان مقاصد جذابی برای توسعه خودروهای برقی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باشند.

این روند نشان می‌دهد که چین علاوه بر بازارهای سنتی، با تقویت حضور خود در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، موقعیت خود را به عنوان رهبر جهانی در صادرات باتری و فناوری‌های انرژی پاک تثبیت کرده است.

بازار جهانی باتری تحت سلطه چین

یکی از معدود کشورهایی که در سال جاری کاهش واردات باتری‌های چینی را تجربه کرده است، ایالات متحده است. این کشور که درگیر جنگ تجاری با چین است، حمایت‌های فدرال از خودروهای برقی را کاهش داده و درصدد توسعه صنعت باتری داخلی خود می‌باشد.

ایالات متحده با کاهش واردات باتری‌های چینی مواجه شد

با این حال، تاکنون ۱۱۴ کشور یا قلمرو مختلف در سال ۲۰۲۵، حداقل ۱۰ میلیون دلار باتری چینی خریداری کرده‌اند که چین را به یک بازار مهم فروش و شبکه توزیع برای بخش باتری‌های پیشرفته خود تبدیل کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد که حتی اگر در سال‌های آینده تولیدکنندگان رقیب باتری ظهور کنند، چین احتمالاً برای سال‌های متمادی همچنان اصلی‌ترین فروشنده باتری‌های خودروهای برقی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (BESS) باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =