به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدعلی جعفری، مدیرعامل شرکت شتابدهنده پیشرفت و آبادانی رستا، در حاشیه رویداد عرضه محصولات روستایی و خدمات فرهنگی در گذر چهارباغ، در گفتوگو با خبرنگار ایراسین درباره فعالیتهای این شرکت اظهار کرد: حدود چهار سال گذشته، در راستای اقدام فولاد مبارکه برای هدفمند کردن مسئولیت اجتماعی خود در شرق اصفهان، ورود پیدا کرد؛ با ارائه مدلی نوین، تلاش کردیم روشهای سنتی مسئولیت اجتماعی که عمدتاً به صورت کمکهای موردی انجام میشد را تغییر دهیم و آن را به فرآیندی تبدیل کنیم که در آن مردم نقش اصلی و محوری را ایفا کنند.
وی افزود: رستا، بعد از شناسایی و شبکهسازی که نهادها و گروههای مردمی انجام میشود؛ براساس سند پیشرفتی که خود مردم روستاها تدوین میکنند و با نقش تسهیلگری ما، مسائل و مشکلات آنها احصا میشود؛ پس از این مرحله، واحد مطالعات ما این مسائل را ارزیابی و تأیید میکند و بر اساس آن، دورههای آموزشی و برنامههای توانمندسازی در حوزههای مختلف طراحی و اجرا میشود.
مدیرعامل شرکت شتابدهنده پیشرفت و آبادانی رستا ادامه داد: ما در دو حوزه اصلی فرهنگی و اشتغال فعالیت میکنیم؛ در بخش اشتغال، در زمینههای متنوعی از جمله دام، زراعت، صنایع دستی، گیاهان دارویی، شیلات و سایر حوزهها کار میکنیم، در حوزه فرهنگی نیز فعالیتهایمان شامل برنامههایی برای کودک، نوجوان، خانواده و سلامت است، در تمامی موارد رویکرد ما مبتنی بر اتصال متخصصان به مردم است تا از طریق آموزش و توانمندسازیمسائل و مشکلات آنان رفع شود.
خط پایانی بر مسئولیت اجتماعی سنتی
جعفری درباره نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در حقیقت ماحصل اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر است، در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ غرفه در حوزههای مختلف، عمدتاً در بخشهای اشتغالی، از شهرستانهای شرقی اصفهان شامل ورزنه، جرقویه، هرند، کوهپایه و براآنات حضور دارند. شبکهها و ساختارهایی که طی این مدت شکل گرفته و به یک پایداری اولیه رسیدهاند، امروز به توانمندی دست یافتهاند تا محصولات خود را در یک مکان عمومی و نمایشگاه اصلی به نمایش گذاشته و برای فروش عرضه کنند، این غرفهها نتیجه دورههای آموزشی، توانمندسازی هستند.
وی اظهار کرد: علاوه بر بخش اشتغال، برخی اقدامات مرتبط با حوزه فرهنگی نیز به درآمدزایی رسیدهاند، در رستا، فعالیتهای فرهنگی محدود به آموزش صرف نیست؛ بلکه تلاش میشود برخی پروژهها و مهارتهای فرهنگی نیز به در آمدزایی هم برسند، نمونههایی از این دست شامل تولید عروسک، طرح سرود و پروژه بزرگ مادرمربی هستند، تمام این اقدامات پس از گذر از دورههای آموزشی و توانمندسازی به یک فرآیند پایداری دست یافتهاند.
مدیرعامل شرکت شتابدهنده پیشرفت و آبادانی رستا افزود: در کل، هدف ما این است که با ارائه مدل نوین مسئولیت اجتماعی، خط پایانی بر روشهای سنتی مسئولیت اجتماعی بکشیم و یک مدل هدفمند و اثربخش ارائه دهیم، این مدل با همکاری گروه فولاد مبارکه طراحی و اجرا شده و فولاد مبارکه نیز طی چهار سال اخیر بهطور مستمر از آن حمایت کرده است؛ حمایتی که به رستا امکان میدهد این برنامهها و اقدامات را بهصورت مؤثر و پایدار پیش ببرد.
ارسال نظر