به گزارش خبرنگار ایراسین، تحلیل جدید پایگاه Agora Industry نشان میدهد که فولادسازان اروپایی میتوانند با تکمیل تولید داخلی از طریق واردات آهن سبز، ضمن حفظ زنجیره ارزش، هزینهها را کاهش دهند.
سیاستهای حمایتی همراه با شراکتهای راهبردی، این امکان را به واردکنندگان و صادرکنندگان میدهد که انتشار آلایندهها را کم کرده و تابآوری عملیاتی خود را تقویت کنند.
بر اساس بررسی عمیق بخش فولاد آلمان، پژوهشگران به این نتیجه رسیدهاند که ادغام واردات بریکت گرم آهن (HBI) در تولید داخلی میتواند تا سال ۲۰۴۰ هزینه تولید فولاد در اروپا را ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش دهد. گفته میشود که آهن سبز، پرمصرفترین مرحله در فرآیند انرژیبری تولید فولاد است.
«جولیا متز»، مدیر Agora Industry، در این باره گفت: تجارت آهن سبز میتواند به ستون راهبردی سیاست صنعتی اروپا تبدیل شود.
به گفته او، اتحادیه اروپا و دولتهای ملی باید اطمینان حاصل کنند که «توافق صنعت پاک» موجب تقویت پایداری، رقابتپذیری و اقتصاد جهانی سازگار با اقلیم میشود. همچنین ایجاد بازارهای پیشرو برای فولاد سبز در داخل و شکلدهی شراکتهای خارجی، بخش مهمی از این راهبرد است.
پژوهشگران برای اتحادیه اروپا یک استراتژی سهمرحلهای پیشنهاد میکنند:
- جایگزینی کورههای بلند با واحدهای احیای مستقیم آهن مبتنی بر هیدروژن و توسعه زیرساختهای انرژی تجدیدپذیر و هیدروژن برای پایدارتر شدن این صنعت.
- توسعه زنجیره ارزش آهن سبز در داخل اتحادیه و ایجاد یک بازار یکپارچه قوی برای فولاد سبز.
- شکلدهی شراکتهای راهبردی بینالمللی برای تنوعبخشی زنجیره تأمین، کاهش ریسکهای ناشی از افزایش انتشار هیدروژن و کم کردن هزینهها.
این گزارش بر پایه مدلسازی فنی و اقتصادی هزینه تولید یک تن فولاد تدوین شده است. بر این اساس، واردات آهن سبز از خاورمیانه یا شمال آفریقا میتواند هزینه تولید فولاد در آلمان را حدود ۱۲ درصد کاهش دهد. واردات از استرالیا، برزیل یا آفریقای جنوبی حتی صرفهجویی بیشتری ایجاد میکند و هزینهها را ۱۵ درصد کمتر از تولید داخلی میرساند.
یادآوری میشود که شرکت Rio Tinto پیشتر نسبت به چشمانداز توسعه صنعت آهن سبز در استرالیا ابراز تردید کرده و دلیل آن را نبود انگیزههای اقتصادی لازم برای کمک به کربنزدایی صنعت فولاد دانسته بود. همچنین شرکت BHP نیز گفته بود توسعه این بخش در این کشور بسیار پرهزینه است و بازگشت سرمایهای ندارد.
ارسال نظر