به گزارش خبرنگار ایراسین، در ۲۹ ژوئیه اعلام شد که UP توافق کرده است تا NS را در قالب معاملهای به ارزش ۸۵ میلیارد دلار تصاحب کند. این ادغام نخستین شبکه ریلی ساحلبهساحل در تاریخ ایالات متحده را ایجاد کرده و حدود ۴۰ درصد کل بار ریلی این کشور را در اختیار یک غول واحد قرار میدهد.
شبکه گسترده جدید که تحت برند UP فعالیت خواهد کرد، بیش از ۵۰ هزار مایل خط در ۴۳ ایالت را در بر میگیرد.
گرچه مسیر این ادغام ممکن است بهشدت سیاسی شود، اما سیگنالهای اولیه از بخش تراورس چوبی مثبت بوده است.
نیت ایربی، مدیر اجرایی انجمن تراورس ریلی، گفت از منظر صنعتی «ما با احتیاط خوشبین هستیم که این یک توسعه سالم و بلندمدت برای همه فعالان تراورس خواهد بود».
نشریه HMR-Fastmarkets با چند فعال زنجیره تأمین تراورس گفتگو کرده که همگی تأثیر این اتفاق بر بازار خود را مثبت ارزیابی کردهاند.
یکی از خریداران اشاره کرد که UP نرخ نصب تراورس بالاتری به ازای هر مایل دارد و اگر این رویکرد را به شبکه بزرگتر خود گسترش دهد، نیاز به تراورس بیشتر خواهد شد. دیگری گفت شبکه گستردهتر میتواند مصرف تراورس تولیدی کارخانجات ساحل شرقی را برای استفاده در خطوط غربی UP افزایش دهد.
یک خریدار تراورس در جنوب که محصولاتش به UP میرسد، گفت: «در تئوری، این تأثیر مثبتی خواهد داشت». یک خریدار چوب سبز از جنوب آمریکا که تراورس به یک خریدار عمده عرضه میکند نیز اظهار داشت: «فقط میتوانم بگویم این برای ما خوب پیش خواهد رفت».
تأثیر سیاست بر ادغام ریلی
هیأت حملونقل سطحی (STB) که نهاد تنظیمگر فدرال حملونقل ریلی است، این پیشنهاد را بررسی کرده و تأثیر آن را بر رقابت ارزیابی میکند. وبسایت STB اعلام کرده که UP و NS قصد دارند درخواست ادغام خود را در اواخر ژانویه ۲۰۲۶ ارائه کنند و هر دو شرکت عمومی اعلام کردهاند که اطمینان دارند این معامله تا ۲۰۲۷ تأیید خواهد شد.
نیروهای سیاسی احتمالاً نقشی تعیینکننده در سرنوشت این ادغام خواهند داشت. از سال ۲۰۰۱ و اعمال مقررات سختگیرانهتر بررسی، ادغام بزرگی در سیستمهای «کلاس یک» رخ نداده است، اما این گمان وجود دارد که دولت دونالد ترامپ برای تسریع این فرآیند فشار بیاورد.
این هیأت مستقل پنجنفره اکنون یک کرسی خالی دارد. ترکیب فعلی دو دموکرات و دو جمهوریخواه است و رئیسجمهور ترامپ میتواند نفر پنجم را منصوب کند.
در واشنگتن هر دو جناح سیاسی نسبت به این معامله تردید دارند. سناتور تامی بالدوین، دموکرات از ویسکانسین، و راجر مارشال، جمهوریخواه از کانزاس، در نامهای به STB هشدار دادند که ادغام باعث «افزایش هزینهها، خدمات کمتر قابلاعتماد برای حملکنندگان کالا در آمریکا و کاهش کلی رقابت» خواهد شد.
یکی از خریداران، با وجود خوشبینی نسبت به اثرات این ادغام بر بخش تراورس، گفت: «وقتی تعداد بازیگران در بازار کم است، خوب نیست. همین موضوع مرا کمی نگران میکند».
سایر چالشهای ادغام
اتحادیههای کارگری راهآهن با این طرح مخالفت کردهاند و انجمنهای حملونقل نیز نگران افزایش قیمت و کاهش استاندارد خدمات هستند.
یک ادغام موفق میتواند به ادغامهای بیشتر در شبکه ریلی منجر شود. تنها یک هفته پیش از اعلام ادغام UP-NS، گزارش شد که شرکت BNSF از مشاوران گلدمن ساکس خواسته امکانسنجی ادغام خود را بررسی کنند.
گرچه وارن بافت، مدیرعامل شرکت مادر BNSF یعنی برکشایر هاتاوی، احتمال ادغام جداگانه را کمرنگ دانسته، شایعاتی مبنی بر احتمال هدف قرار گرفتن شرکت CSX وجود دارد.
تا زمان نهاییشدن هرگونه ادغام، روند فعلی ادامه خواهد داشت. به گفته منابع HMR-Fastmarkets، پیش از اعلام عمومی، UP به همه تأمینکنندگان عمده اطلاع داده که دو شرکت ریلی در آینده نزدیک همچنان «رقبای سرسخت» باقی خواهند ماند.
ارسال نظر