پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، یکی از دلایل اصلی ناترازی مصرف بنزین، خودروهای موجود در کشور است. بسیاری از موتورسیکلتها و خودروها فرسوده هستند و به دلیل قدیمی بودن، مصرف سوخت بالایی دارند. همچنین خودروهای جدید تولید شده در کشور دارای مصرف سوخت بالایی هستند. این خودروها با وجود نوسازی، به دلیل تکنولوژی قدیمی، بهینه نیستند و همچنان مشکل مصرف بالا را حفظ میکنند. این وضعیت باعث میشود که میزان مصرف سوخت در ایران چند برابر میانگین جهانی باشد. به طور مثال، در حالی که میانگین مصرف سوخت در اروپا ۸/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، این رقم در ایران به ۲/۱۱ لیتر، یعنی بیش از دو برابر میرسد.
این تفاوت فاحش در مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای استاندارد جهانی، علاوه بر اینکه خسارات اقتصادی زیادی به کشور وارد میکند، موجب شوک و نگرانی در بین کارشناسان و متخصصان نیز شده است. حتی اگر خودروهای فرسوده نوسازی شوند، باز هم خودروهای جدید داخلی که جایگزین آنها میشوند، پرمصرف هستند و این مشکل را حل نمیکنند. در راستای بهبود این وضعیت، اقداماتی مانند جلوگیری از تولید برخی خودروهای پرمصرف نظیر پژو پارس انجام شده است. این اقدامات نشاندهنده تلاش برای کاهش ناترازی مصرف سوخت و بهبود استانداردهای خودروهای داخلی است. با این حال، هنوز بیش از ۵۰ درصد خودروهای تولیدی کشور با استانداردهای جهانی مطابقت ندارند. از سوی دیگر، با وجود منابع گازی فراوان در کشور، سوخت CNG استقبال چندانی از سوی مردم نداشته است. این موضوع نیاز به فرهنگسازی و مطالعات جامعهشناسی دارد تا بتوان به درستی دستهبندی کرد که کدام خودروها و در کدام شهرها به استفاده از CNG نیاز دارد.
ارسال نظر