به گزارش ایراسین، اسنپ با هدف ایجاد تأثیر مثبت و پایدار در جامعه طرحهای مسئولیت اجتماعی خود را به دو دسته طرحهای همراستا با نیاز جامعه و طرحهای همراستا با کسبوکار طراحی کرده است.
یکی از نکات برجسته در رویکرد اسنپ استفاده از مدلی خلاقانه است که به کاربران امکان میدهد با استفاده از امتیازهای اسنپ کلاب خود در طرحهای نیکوکارانه مشارکت کنند. این ابتکار نه تنها دامنه اثرگذاری فعالیتهای اجتماعی اسنپ را گسترش میدهد، بلکه حس مسئولیتپذیری اجتماعی را نیز در میان کاربران تقویت میکند.
انتخاب هدفمند طرحهای نیکوکاری با رویکرد توانمندسازی
اسنپ در انتخاب مؤسسات نیکوکاری همکار خود رویکردی نظاممند و دقیق را اتخاذ کرده است. معیارهایی نظیر مجوزهای قانونی، شفافیت مالی و عملکردی، توانایی اجرایی و سوابق مثبت به دقت بررسی میشوند تا از گزینش شرکای قابل اعتماد و کارآمد اطمینان حاصل شود. همچنین، ارزیابی طرحهای پیشنهادی با تأکید بر ایجاد اثرات مثبت بلندمدت و پایدار بر جامعه یا محیطزیست، نشاندهنده رویکرد عمیق اسنپ به مقوله توسعه پایدار است.
طرحهای نیکوکاری اسنپ علاوه بر پایداری و بلندمدت بودن اثرات به توانمندسازی جوامع و افراد کمک میکنند. این رویکرد نشاندهنده درک اسنپ از پیچیدگیهای توسعه اجتماعی و پرهیز از ایجاد وابستگیهای غیرضروری است. اسنپ با الزام مؤسسات همکار به ارائه گزارشهای دقیق از نحوه هزینهکرد منابع مالی و نیز بررسی میدانی پیشرفت اهداف از اثربخشی اقدامات خود اطمینان حاصل میکند. تأکید بر حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق افراد بهرهمند از طرحها بیانگر رویکرد اخلاقی و مسئولانه این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی است.
فعالیتهای مسئولیت اجتماعی اسنپ را میتوان در سه محور اصلی دستهبندی کرد.
معافیتها و تخفیفها
اسنپ مجموعهای از اقدامات را برای حمایت از اقشار نیازمند انجام داده است. گروههای مختلفی از کاربران راننده از جمله افراد دارای معلولیت، جانبازان و ایثارگران، زنان سرپرست خانوار و افراد مبتلا به بیماریهای خاص به صورت دورهای از پرداخت کمیسیون معاف شدهاند. علاوه بر این اسنپ طرح تخفیف ویژهای را برای ۵۱ مؤسسه نیکوکاری آغاز کرده است. این اقدامات نشاندهنده تعهد اسنپ به تسهیل دسترسی به خدمات حملونقل برای گروههای نیازمند و حمایت از فعالیتهای نیکوکارانه است. همچنین در مناسبتها و رویدادهای خاص مانند روز جهانی اهدای خون اسنپ با اعمال تخفیف بر روی مبدأ یا مقصد این رویدادها رفتوآمد مخاطبان را تسهیل میکند. در حوادث و بلایای طبیعی نیز اسنپ با لغو موقت کمیسیون رانندگان در مناطق آسیبدیده به تسهیل خدماترسانی و کاهش اثرات حوادث کمک کرده است.
طرحهای نیکوکاری و حمایت اجتماعی
کاربران اسنپ میتوانند بدون پرداخت هیچ مبلغی و تنها با اهدای امتیازات کلاب خود در طرحهای نیکوکارانه مشارکت کنند. اسنپ به ازای هر مشارکت مبلغ مشخصی را به اجرای طرح تعریف شده اختصاص میدهد. تا کنون ۱۹ طرح مسئولیت اجتماعی در حوزههای محیط زیست، کمک به بیماران، خرید تجهیزات بیمارستانی، آموزش و مهارتافزایی و تجهیز کتابخانههای مدارس در مناطق کمبرخوردار، با موفقیت اجرا شدهاند.
اسنپ با همکاری مؤسسات نیکوکاری اقدامات متنوعی از جمله برگزاری دورههای مهارتآموزی، ساخت مدرسه و بورسیه کاربران راننده ورزشکار انجام داده است. این اقدامات نشاندهنده تعهد اسنپ به توسعه آموزش، حمایت از استعدادهای ورزشی و ایجاد فرصتهای برابر در جامعه است.
دسترسپذیری با شعار "راحتی برای همه"
یکی از مهمترین فعالیتهای اسنپ در مسیر انجام مسئولیت اجتماعی، تمرکز بر "دسترسپذیری" است. اسنپخودرو با هدف ایجاد فرصت برابر برای تمامی کاربران خود نرمافزارهای راننده و مسافر را برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر کرده است تا حضور این گروه از افراد در جامعه تسهیل شود.
قابلیت "دسترسپذیری" از آبان ۱۴۰۱ با همکاری و مشورت مستقیم افراد دارای معلولیت شکل گرفته و همچنان در حال بهبود است. اسنپ برای افراد ناشنوا / کمشنوا، نابینا / کمبینا و افراد دارای معلولیت حرکتی امکاناتی را در بخش سرویس خودرو در نظر گرفته است. در حال حاضر بیش از ۸۹ هزار کاربر (راننده و مسافر) دارای معلولیت نوع معلولیت خود را در نرمافزار اسنپ ثبت کرده و از قابلیتهای دسترسپذیری بهرهمند میشوند. با ثبت اطلاعات معلولیت در بخش "اطلاعات کاربر" این اطلاعات در هر سفر به کاربر طرف مقابل ارائه میشود تا با آگاهی و دریافت آموزشهای لازم سفری همراهانه رقم بخورد.
اقدامات اسنپ در سال ۱۴۰۳ برای افراد دارای معلولیت
در سال ۱۴۰۳ اسنپ در حوزه مسئولیتهای اجتماعی برای حمایت از افراد دارای معلولیت گامهای مهمی برداشته است. اسنپ به اجرای طرح معافیت از پرداخت کمیسیون برای رانندگان دارای معلولیت (با ارائه کارت بهزیستی) ادامه داده است. در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان از مجموع ۱۴۳ میلیارد تومان بودجه مسئولیت اجتماعی اسنپ به این معافیتها اختصاص یافت. این طرح به اشتغالزایی و توانمندسازی بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ راننده معلول کمک کرده است.
قابلیتهای دسترسپذیری اپلیکیشن اسنپ در سال ۱۴۰۳ ارتقا یافت. این بهبودها شامل امکان تعیین نوع معلولیت، غیرفعال شدن تماس تلفنی برای کاربران ناشنوا و کمشنوا و اتصال به برنامههای صفحهخوان برای مسافران کمبینا و نابینا است. این اقدامات با همکاری افراد دارای معلولیت و مؤسسات مرتبط انجام شده و هدف آن تسهیل استفاده از خدمات اسنپ برای این گروه است.
اسنپ در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۲۶ میلیون تومان تخفیف ویژه برای سفرهای کاربران مسافر دارای معلولیت ارائه کرده است. این تخفیفها به منظور تسهیل تردد و افزایش مشارکت اجتماعی این افراد در نظر گرفته شده است.
اسنپفود، یکی از زیرمجموعههای گروه اسنپ بخشی از فعالیتهای تولید محتوا و مرکز تماس خود را به مراکز توانبخشی و اشتغالزایی برای افراد کمتوان حرکتی برونسپاری کرده است. این اقدام به ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد دارای معلولیت کمک کرده است.
در سال ۱۴۰۳ اسنپ بیش از ۴.۵ میلیارد تومان به طرحهای نیکوکاری از طریق اسنپکلاب اختصاص داد. بخشی از این طرحها به حمایت از افراد دارای معلولیت و خانوادههای آنها معطوف بوده است. همچنین اسنپ در طرحهای حمایت اجتماعی مانند بورسیه رانندگان و ساخت مدرسه مشارکت داشته که به طور غیرمستقیم به بهبود شرایط زندگی افراد دارای معلولیت کمک میکند.
اسنپ با رویکردی جامع در مسئولیت اجتماعی شرکتی گامهای مهمی در جهت بهبود شرایط جامعه و محیطزیست برداشته است. اقدامات این پلتفرم از حمایت گروههای آسیبپذیر و ایجاد فرصتهای برابر گرفته تا ترویج نیکوکاری و تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت نمایانگر تعهد این شرکت به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی است.
شفافیت در گزارشدهی و تأکید بر اثرگذاری بلندمدت نشاندهنده رویکرد حرفهای اسنپ در حوزه مسئولیتهای اجتماعی است. اسنپ همچنین توانسته است کاربران خود را به شکلی نوآورانه در این مسیر سهیم کرده و حس مسئولیت اجتماعی را در آنها تقویت کند. الگویی که میتواند الهامبخش سایر کسبوکارها برای ایفای نقش مؤثر در جامعه باشد.
ارسال نظر