به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محسن رحیمی، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه برای تسهیل امور تجاری و بازرگانی طی چند سال اخیر به طور منظم برگزار و تا کنون ۱۸ نشست در این خصوص تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه صادرات به روسیه ارزش افزوده خوبی را نصیب صادرکنندگان کشور میکند، ادامه داد: البته تجارت با روسیه پیچیدگیهای خاص خود را دارد هر چند شرایط تجارت خارجی روسیه سهل تراز ایران است.
رحیمی با بیان اینکه واردات روسیه اغلب شامل ماشین آلات و تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی، آهن و فولاد، محصولات شیمیایی آلی، میوه و خشکبار، پوشاک، مبلمان و کالای خواب است، گفت: کشورهای عمده طرف تجاری روسیه پیش از تحریمها شامل چین، آلمان، آمریکا، بلاروس، ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و قزاقستان بود.
وی با بیان اینکه ارزش صادرات ایران به روسیه از حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در سال گذشته رسید، اظهار کرد: فلفل دلمه، میگو، پلی استیرن، الیاف سنتتیک، کیوی، پسته، گوجه، سیمان، هلو، نارنگی، توربین، کره، دارو، تریلر و کنسانتره انواع آب میوه جزو عمده اقلام صادراتی به روسیه است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران گفت: فقدان شناخت درست فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیتهای تولیدی و نیاز بازار طرف مقابل، هزینه بالای حمل و نقل و لجستیک، مشکلات مربوط به انتقال پول و برگشت ارز حاصل از صادرات، نبود شناخت از استانداردها و ملزومات مورد پذیرش طرفها، فقدان برند سازی و نبود شرکتهای مدیریت صادرات قوی از جمله چالشهای پیش روی توسعه تجارت خارجی بین ایران و روسیه است.
رحیمی خاطرنشان کرد: امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا، امضای موافقتنامه ساخت مسیر ریلی رشت - آستارا، توسعه همکاریها با مرکز توسعه صادرات روسیه، مذاکرات بانکهای مرکزی دو کشور جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت، صدور مجوز و حمایت از ایجاد مراکز تجاری ایران در روسیه و رشد چشمگیر تبادل هیأتهای تجاری از جمله اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته برای توسعه تجارت دو جانبه بین ایران و روسیه است.
ارسال نظر