صنایع غذایی

درحالی که اخبار رکود در برخی صنایع به دلیل همه‌گیری کرونا عاملی در نگرانی تولیدکنندگان و مسئولان شده صنایع غذایی برخلاف سایر بخش‌ها نه تنها با رونق روبرو بوده‌اند بلکه فرصت‌های تازه‌ای در مقابل خود برای پیشرفت می‌بینند.

به گزارش ایراسین، با توجه به آمارهای منتشر شده گردش مالی مواد غذایی در ایران کمی بیشتر از 100 میلیارد است که همین آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 10 میلیارد دلار آن مربوط به اقلام وارداتی است و باقی موارد تولید داخل کشور است.

انتشار این آمار از سوی مقامات مسئول درباره گردش مالی سال گذشته مواد غذایی در کشورمان نشان می‌دهد که این صنعت یکی از صنایع پرپتانسیل برای ایجاد ارزش افزوده در داخل و البته خارج از مرزهای کشورمان است.

در این زمینه بررسی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی نشان می‌دهد که سالانه چیزی نزدیک به 3 میلیارد دلار ازرش صادراتی صنایع غذایی کشورمان است و درصورت برنامه‌ریزی برای این بخش می‌توانیم سهم بسیار بالاتری را در اختیار خود داشته باشیم.

این درحالی است که کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت توسعه صادرات محصولات کشاورزی مشغول بررسی موانع موجود برای تسهیل روند کار است و در عین‌حال شیوع بیماری کرونا تاکیدی بر اهمیت این بخش از اقتصاد در سراسر دهکده جهانی بوده و به نوعی بازار محصولات غذایی را به‌جای اینکه با رکود مواجه کند داغتر نیز کرده که ایران با درنظر گرفتن پتانسیل‌های موجود باید استفاده حداکثری از آن داشته باشد.

کرونا فرصتی برای صنایع غذایی

مهدی کریمی‌تفرشی، رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور با اشاره به اهمیت صنایع غذایی در صادرات غیر نفتی ایران به خبرنگار ما گفت: براساس برنامه‌های تدوین شده در افق 1404 صادرات صنایع غذایی ایران باید به رقمی معادل 6 میلیارد دلار برسد که این رقم در مقابل پتانسیل‌های موجود بسیار ناچیز است.

کریمی‌تفرشی در ادامه افزود: ایران دارای اقلیم خاص و امکانات تولید قابل توجه در بخش کشاورزی است که درصورت برنامه‌ریزی دقیق در بخش صنایع فرآوری یا تبدیلی قطعا می‌تواند ارقام بسیار بالاتری از میزان تعیین شده به خود اختصاص دهد.

وی معتقد است همه‌گیری ویروس کرونا به صنعت غذای ایران این اجازه را می‌دهد که بتواند برای خود موقعیت مناسبی در بازار کشورهای همسایه دست و پا کند به این دلیل که براساس پروتکل‌های بهداشتی این دوره تغییر سبک خوراک مردم غیرقابل انکار است و همین امتیازی برای توسعه صادرات است.

به گفته کریمی‌تفرشی، اجرای سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین اعمال قرنطینه‌های دوره‌ای در کشورهای مختلف باعث شده تا موج تازه‌ای از تقاضای خرید مواد غذایی با ماندگاری بالا در میان افراد ایجاد شود با این رویکرد که بتوانند در دوران قرنطینه نیازهای غذایی خود را تامین کنند، که این فرصتی طلایی برای صنایع غذایی ایران با درنظر گرفتن بازاری 500 میلیون نفری در اطراف خود است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور به خبرنگار ما گفت: کیفیت بالا، فناوری‌های روز و همچنین دسترسی آسان تولیدکنندگان ایرانی حتی در دوران کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد کشور مزیت‌هایی هستند که می‌توان در کنار انرژی و نیروی متخصص ارزان برای سهم بالاتر در این بازارها برنامه‌ریزی کرد.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای بسیار کارآمد در این زمینه حمایت مسئولان ایرانی و استفاده از روابط دیپلماتیک بسیار مناسب میان کشورمان با بازار کشورهای همسایه است تا به این وسیله بتوانیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای مناسبی در بازارهای هدف جهت عرضه محصولات خودمان مهیا کنیم، دقیقا مثل آنچیزی که اکنون در عراق و ونزوئلا ایجاد شده است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور معتقد است اهمیت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این بازارها نه تنها بازاریابی دقیق کالاها در سطح گسترده است بلکه نهایتا می‌توانیم اطلاعات مفیدی از تقاضای موجود و سلیقه بازار برای تولیدکنندگان ایرانی به دست آوریم که بازی برد بردی خواهد بود که نباید آن را کم اهمیت بدانیم.

اهمیت برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره تولید

در همین حال، منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشو نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بخش کشاورزی به‌طور کلی یکی از پتانسیل‌های غیرقابل انکار کشورمان در طول دهه‌های گذشته بوده است و حتی در دوران کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران می‌بینیم این بخش به روند رشد خود ادامه داده و کمتر دچار مشکلات بوده است.

پوریان در ادامه افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابعی که در اختیار داریم کلیدواژه‌ای است که در صنعت غذایی باید مدنظر داشته باشیم، به این دلیل که اگر امکان ایجاد توازن در بخش تولید مواد اولیه و صنایع فرآوری و بسته‌بندی نداشته باشیم قطعا مشکلاتی به‌مراتب بیشتر در این بخش از صنعت خواهیم داشت.

وی با اشاره به فعالیت حدود 12 هزار واحد تولیدی در صنعت غذایی ایران تصریح کرد: برخی از این صنایع اکنون به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه از جمله پلاستیک، قوطی و ... تعطیل شده یا با ظرفیت‌های بسیار پایین کار می‌کنند درحالی که اگر مسئولان بتوانند زنجیره تولید دراین واحدها را تامین کنند دقیقا اهداف مدنظر مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید و اشتغالزایی در کشور محقق می‌شود، چون صنعت غذایی ایران پتانسیل‌های بالایی دارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشو درباره مشکلات تولیدکنندگان نیز تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از مشکلات مربوط به سیاست‌گذاری‌های داخلی است به عنوان مثال اکنون صادرکنندگان دام زنده با توجه به قوانین بازگشت ارز به داخل کشور درگیر مسائلی شده‌اند که واقعا منطقی نیست و دقیقا مخالف اهداف اقتصادی تعیین شده برای کشورمان است.

پوریان به خبرنگار ما گفت: برای موفقیت و استفاده بهینه از این دوران که صنایع غذایی فرصت خودنمایی به خود دیده‌اند باید بتوانیم با ایجاد یک پایگاه آماری دقیق از مواد اولیه که چه در مزارع تولید یا از سایر کشورها وارد می‌کنیم با ظرفیت‌های موجود تولیدی زنجیره‌ تولید را مدیریت کنیم تا علاوه بر تامین نیاز داخلی بتوانیم برای بازارهای خارجی نیز برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی داشته باشیم.

وی درباره ایجاد ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در این زمینه اظهار کرد: ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در صنعت غذا بالاست و البته بازاری همیشگی دارد؛ به عنوان مثال قیمت صادراتی گوجه تازه به کشور عراق را اگر 50 سنت فرض کنیم یک قوطی رب گوجه کمی بیشتر از دو برابر فروخته می‌شود، پس کاملا منطقی است که برای صادرات محصولات تکمیلی برنامه‌ریزی کنیم تا صادرات تازه‌خوری.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشو معتقد است ارتباط‌ها و اشتراک‌های فرهنگی و دینی ایران با کشورهای همسایه فرصتی بی‌نظیر برای صنعت غذایی ایران فراهم کرده که باید به‌خوبی از آن استفاده کنیم و زمینه ورود محصولات با کیفیت ایرانی در بازار این کشورها که عمدتا مصرف‌کننده هستند را فراهم کنیم نه اینکه مثلا کشور استرالیا سهم بالایی در تامین گوشت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس داشته باشد.

توان تولید 400 هزار تن کنسانتره داریم

ولی‌الله داوودآبادی، دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره ایران نیز با اشاره به افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید آبمیوه در سراسر جهان به دلیل همه‌گیری کرونا به خبرنگار ما گفت: اهمیت تقویت سیستم ایمنی و تغذیه سالم در این دوره باعث شده تا تقاضای بالایی در زمینه آبمیوه و کنسانتره در بازار ایجاد شده باشد.

داوودآبادی در ادامه افزود: توجه به صنایع غذایی بسته بندی شده یا کنسروی در این دوره به دلیل مکانیزه بودن فرآیند تولید و عاری بودن محصول از ویروس است به همین دلیل براساس آمارهای بین المللی تقاضا برای خرید آبمیوه‌های بسته‌بندی شده و خوراک کنسروی رشد بالایی داشته و همچنان ادامه دارد.

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره درباره بازارهای صادراتی ایران تصریح کرد: محصولات ایران در دو بخش آب میوه و کنسانتره بیشتر در کشورهای همسایه ایران بازار قابل توجهی دارد اما در گذشته کنسانتره ایران در اروپا خریداران زیادی داشت اما در شرایط فعلی کنسانتره ایران را ترکیه خریداری کرده و به اروپا صادر می‌کند.

وی درباره توان تولیدی کنسانتره کشورمان به خبرنگار ما گفت: براساس ظرفیت نصب شده می‌توانیم تا 400 هزار تن کنسانتره تولید کنیم اما امروز به دلیل کمبود محصول، مواد اولیه بسته‌بندی و نبود بازار حداکثر 80 هزار تن تولید کنسانتره ثبت شده است.

داوودآبادی معتقد است اگر بتوانیم در بخش کشاورزی به شیوه صنعتی تولید محصول داشته باشیم و بازاریابی هدفمندی برای محصول نهایی در بخش آبمیوه و کنسانتره را هم در برنامه‌داشته باشیم قطعا اکنون فرصت خوبی است که برای محصولات با کیفیت ایران سهم بازار بالاتری به دست آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =