مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو می‌گوید: فروش خودرو باید به خودروسازان سپرده شود زیرا عرضه یک کالای کلان در مقیاسی خرد، حرکت خلاف جهت علم اقتصاد است و منجر به عدم کشف قیمت‌ها، رانت و نوسان‌گیری از بازار می‌شود. همچنین قیمت‌گذاری دستوری باید کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی در طول سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد عجیب‌وغریبی را تجربه کردند. ولی بازار خودرو طی دو سال گذشته وارد فاز رکودی شد و قیمت‌ها در این بازار باوجود نوسانات ارزی در بازار غیررسمی تغییر محسوسی نداشت. با این حال برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند یخ این بازار در ادامه سال آب خواهد شد و چشم‌انداز افزایشی برای قیمت انواع اتومبیل‌ها با توجه به نوسانات اخیر نرخ دلار در بازار غیررسمی و تغییر سیاست‌های اقتصادی و سیاسی در سطح داخلی و بین‌الملل متصورند. مشاهدات میدانی از بازار خودرو نیز نشان می‌دهد آرامش از بازار با آغاز دومین هفته از آبان ماه رخت بربسته است و قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کرده‌اند، به طوری که پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با رشد چهار میلیون تومانی با بهای یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان معامله شد و یا دنا پلاس با دو میلیون تومان افزایش قیمت با رقم ۸۸۲ میلیون تومان در بازار به فروش رسید. قیمت خودرو نیز با نوسانات زیادی همراه بود و بهای کوییک GXR-L به عنوان اتومبیل اقتصادی سایپا با رشد حدود پنج میلیون تومانی نزدیک به نیم میلیارد تومان رسید. این هاچ‌بک محبوب روز یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳ با بهای ۴۴۵ میلیون تومان در بازار معامله شد و قیمت مدل اتوماتیک آن به ۵۳۵ میلیون تومان افزایش یافت. اطلس خودرو جدید سایپا نیم میلیارد تومان را پشت سر گذاشت و با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان در بازار حاضر شد. تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک به یک قدمی یک میلیارد تومان رسیدند و به ترتیب با بهای ۹۸۰ و ۹۴۰ میلیون تومان معامله شدند. پژو ۲۰۷ به عنوان خودروی پرفروش ایران‌خودرو نیز روند صعودی خود را ادامه داد تا بهای نسخه دنده‌ای آن به ۷۵۵ میلیون تومان و مدل اتوماتیک آن به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. همچنین باید به قیمت خودروهای مونتاژی اشاره کرد که روند متوازنی نداشتند و بهای تعدادی از مدل‌ها مانند دیگنیتی پرستیژ و دایون Y۷ تا ۴۰ میلیون تومان بالا رفت. ولی از قیمت اتومبیل‌هایی مانند تیگو هشت پرومکس (IE) ده میلیون تومان کاسته شد.

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو با اشاره به سپردن فروش خودرو به خودروسازان به عنوان راهی برای سامان دادن قیمت‌ها به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بهترین روش برای بهبود یافتن بازار، فروش خودرو از طریق خودروسازان است. خودروسازان در سراسر دنیا تولیدات خودرو را به صورت مستقیم عرضه می‌کنند و تا سال ۱۴۰۰ این روش فروش در کشور ما انجام می‌شد. بررسی وضعیت بازار طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نباید کالای کلان را در یک مقیاس خرد عرضه کرد زیرا این حرکت خلاف جهت علم اقتصاد است و منجر به عدم کشف قیمت‌ها، رانت و نوسان‌گیری از بازار می‌شود.

فرزانه اضافه می‌کند: در واقع فرقی ندارد که خودرو تولید داخلی باشد یا مونتاژی و وارداتی، خودروساز و واردکننده باید اتومبیل‌ها را به صورت مستقیم به دور از هر سامانه‌ای به فروش رسانند.

این کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو عقیده دارد آزادسازی قیمت خودرو در کنار فروش مستقیم اتومبیل‌ها توسط خودروسازان باعث برقراری ثبات و آرامش در بازار می‌شود و در این رابطه می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری باید کنار گذاشته شود تا بهای اتومبیل‌های تولید داخل، مونتاژی و وارداتی به صورت پلکانی اصلاح و به نوعی آزادسازی قیمت‌ها صورت گیرد تا در نتیجه فاصله قیمت خودرو بین کارخانه با بازار آزاد به پنج درصد یا کمتر برسد. از طرفی تولیدکنندگان با آزادسازی قیمت‌ها می‌توانند از سرعت فزاینده ضرر و زیان خود بکاهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =