• ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
  • کد خبر: 54080
  • readingTime: ۲ دقیقه
فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس روند صعودی قابل‌قبولی را در سال‌های اخیر تجربه کرد و شاخص کل بورس با رشد حدود ۳۰ برابری از حوالی ۷۰هزار واحد در سال ۹۶ به دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال ۱۴۰۳ رسید. ولی اتخاذ تصمیماتی باعث خروج سرمایه و عدم بازدهی این بازار شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس بیست و پنجمین روز از اردیبهشت سال ۱۴۰۳ را با رشد ۰.۲ درصدی به پایان رساند. در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس چهار هزار و ۲۷۳و احد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۱۶۵ هزار و ۶۹۶ واحد رسید. بازدهی شاخص هم‌وزن برخلاف شاخص کل منفی بود تا با ریزش ۴۳۳ واحدی در ایستگاه ۷۱۵ هزار و ۷۴۰ واحد قرار گیرد. روز گذشته نمادهای فملی، فولاد، وامید و شستا سبزپوش بودند و بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل گذاشتند. در مقابل سرخ‌پوشی نمادهای فارس، کاوه و کگل اجازه رشد بیشتر را به شاخص کل نداد. اعداد و ارقام مندرج بر تابلو بورس اوراق بهادر تهران نیز نشان می‌دهد روز گذشته حجم معاملات تنها ۶.۷ میلیارد برگه سهم بود و تراز پول حقیقی در سهام مانند روزهای ابتدایی هفته جاری منفی شد تا در پایان معاملات روز گذشته حدود ۱۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شود. ولی صندوق‌های درآمد ثابت در آخرین روزهای ماه جاری پذیرای سرمایه بودند و در روز سه شنبه مصادف با بیست و پنجم اردیبهشت حوالی ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد.

بازدهی بورس با بازارهای دیگر همخوانی ندارد

کلافگی سهام‌داران از فراز و فرود بورس

اگرچه بازار سرمایه روز گذشته نوسانات رو به بالایی را به ثبت رساند ولی بورس هنوز نتوانسته مسیر واقعی خود را در سال ۱۴۰۳ به سهام‌داران نشان دهد. به اعتقاد اهالی بازار سرمایه بی‌اعتمادی حاکم بر بورس سد راه ورود پول به این بازار شده و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار بازدهی از بورس را داشت. از سوی دیگر درجا زدن بورس در سال جاری سبب شده انگیزه سهام‌داران نوپا برای ورود به تالار شیشه‌ای از دست رود. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: متأسفانه همانطور که مشاهده می‌کنیم بازدهی بازار سرمایه در طول چهار سال گذشته یعنی از سال ۹۹ تا به امروز با دیگر بازارها تناسب ندارد. سوءمدیریت در سازمان بورس در بلاتکلیفی این بازار و عدم بازدهی آن بی تأثیر نیست.

آقابزرگی معتقد است بازار سرمایه با وجود تمامی فرازوفرودها طی ماه‌های اخیر، روند صعودی قابل قبولی را در سال‌های گذشته به ثبت رسانده است. این کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره توضیح می‌دهد: شاخص کل بورس در سال ۹۶ حوالی ۷۰ هزار بود و در سال ۱۴۰۳ نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید که بیانگر رشد حدود ۳۰ برابری در مدت زمان هفت تا هشت سال گذشته است. ولی اتخاذ تصمیماتی باعث خروج سرمایه از این بازار شده است. طبق آمارهای منتشر شده سال ۹۹ حوالی ۲۵ همت، سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ همت، سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۰ همت و سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۵ همت خروج پول حقیقی از بازار داشته‌ایم که بیانگر کارنامه ضعیف سیاست‌گذار ما در رابطه با تصمیم‌گیری برای بورس بوده است.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: اتخاذ تصمیمات در خصوص بازار سرمایه با شعارهای حمایتی ما تناسبی ندارد و متأسفانه در سطح کلان اقتصادی ایجاد بازار سوداگری و سفته‌بازی به تجمیع منابع در راستای تأمین مالی بخش تولید و صنعت ترجیح داده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =