• ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
  • کد خبر: 53661
  • readingTime: ۳ دقیقه
نوبرانه

مشاهدات میدانی از بازار اصفهان نشان می‌دهد میوه‌های نوبرانه بهار از اواخر اسفند ۱۴۰۲ در میوه فروشی‌های شهر جاخوش کردند ولی قیمت نجومی آن‌ها باعث شده کمتر کسی زیر بارخرید آن‌ها برود. با این حال اتحادیه صنف بارفروشان از کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، میوه‌های نوبرانه سبز رنگ بهار از اواخر اسفند ۱۴۰۲ در میوه فروشی‌های شهر جا خوش کردند. میوه‌هایی که نارس چیده شده‌اند ولی با بهای نجومی به فروش می‌رسیدند تا برق گرانی آن‌ها، هوش از سر خریداران بپراند. بر اساس مشاهدات میدانی از بازار میوه و تره‌بار اصفهان، چغاله بادام اولین عضو نوبرانه‌های بازار بود که اواخر اسفند ماه ۱۴۰۲ مقادیر اندکی از آن در بازار میوه اصفهان عرضه شد تا بسته‌های صد گرمی چغاله با بهای یکی و دو میلیون تومانی به فروش برسد. ولی رفته رفته قیمت این محصول کاهش نسبی تجربه کرد و هر کیلوگرم چغاله در فروردین ۱۴۰۳ حدود یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. وضعیت گوجه سبز یا همان آلوچه هم دست کمی از چغاله نداشت و هر کیلوگرم آن با بهایی حدود یک میلیون تومان عرضه می‌شد. البته قیمت چغاله بادام و آلوچه در هر نقطه از شهر متفاوت است. توت فرنگی، ملون و طالبی نیز فروردین ماه مهمان میوه فروشی‌های شهر شدند تا خریداران در ازای هر کیلوگرم آن‌ها ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بپردازند.

نوبرانه‌ها با هر قیمتی طرفدار ندارد

این روزها وانت‌بارهای سفید رنگ یا نیسان‌های آبی با بار نوبرانه‌های بهار در نقاط مختلف شهر به چشم می‌خورند. یک نفر نزدیک خودرو روی چهارپایه‌ای می‌نشیند و در انتظار خریدار به سر می‌برد. فرد دیگری نیز کارتون یا بنری با مضمون " چغاله، آلوچه، توت‌فرنگی" در دست گرفته و به فاصله صد تا ۲۰۰ متر از خودرو ایستاده است. قیمتی روی کارتون یا بنر نوشته نشده تا شاید مردم پس از پرسیدن قیمت‌ها، دل را به دریا بزند و نوبرانه بخرند. ولی مردم پس از پرسیدن قیمت‌ها به سرعت از خودرو دور می‌شوند و اکثر آن‌ها با خود زمزمه می‌کنند" کسی از نخوردن نوبرانه، نمرده! صبر می‌کنیم تا ارزان شود"

وضعیت تقاضا برای نوبرانه‌ها در میوه‌فروشی‌های شهر نیز به همین منوال است و کمتر کسی زیر بار خرید میوه‌ها بهار با قیمت چند صد هزار تومانی می‌رود. فروشندگان با در نظر گرفتن این موضوع آلوچه، چغاله و توت‌فرنگی را در بسته‌بندی‌های کوچک سلفون پیچیده شده با وزن ۱۰۰ گرم تا حداکثر ۲۵۰ گرم عرضه می‌کنند. ولی برق نوبرانه‌ها در زیر سلفون نیز تنها چشم تعداد محدودی از خریداران را به خود می‌گیرد و به گفته شماری از میوه‌فروشان شهر، نه کاسبی مثل سابق رونق دارد و نه آلوچه و چغاله مانند قبل با هر قیمتی پرطرفدار است.

بازار نوبرانه‌ها به تعادل می‌رسد

مشاهدات میدانی از بازار میوه و تره‌بار اصفهان نشان می‌دهد اکنون قیمت عمده هر کیلوگرم چغاله و آلوچه حدود ۴۰۰ هزار تومان و توت فرنگی ۱۵۰ هزار تومان است که با گشت‌وگذاری در بازار می‌توان هر کیلوگرم آلوچه و چغاله با قیمت ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان نیز پیدا کرد ولی اگر تمایل به خرید نوبرانه‌ها با کیفیت بالاتر را دارید باید هزینه بیشتری بپردازید. همچنین طبق نرخ‌نامه میادین میوه و تره‌بار اصفهان، هر کیلوگرم گرمک و ملون بسته به کیفیت پنج تا ۱۶ هزار تومان، خربزه شش تا ۱۸ هزار تومان، طالبی جانا شش تا ۲۲ هزار تومان، طالبی ساوه هفت تا ۱۸ هزار تومان و توت سیاه و سفید ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. هندوانه نیز به عنوان ارزان‌ترین میوه بهار با بهای هر کیلوگرم سه تا ۸ هزار تومان در میادین میوه و تره و بار به فروش می‌رسد. میوه‌های فصول سرد سال نیز همچنان در میادین میوه و تره و بار حضور دارند ولی قیمت آن‌ها به دلیل عرضه پایین روند صعودی پیدا کرده است، به طوری که هر کیلوگرم پرتغال آبگیری با بهای هفت تا ۲۰ هزار تومان، پرتغال توسرخ ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، تامسون شمال ۱۰ تا ۲۷ هزار تومان، پرتغال وانسیا ۱۲ تا ۳۵ هزار تومان، کیوی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان، لیمو شیرین هشت تا ۲۰ هزار تومان و انواع سیب ۱۰ تا ۲۶ هزار تومان در میادین میوه اصفهان به فروش می‌رسد. البته میوه‌فروشان در سطح شهر به طور رسمی باید انواع میوه را با احتساب ۳۵ درصد سود به دست مردم برسانند. با این حال رئیس اتحادیه صنف بارفروشان نیز به تازگی از کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه بهار تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و با گرم شدن هوا، تولید انبوه و افزایش عرضه میوه، قیمت‌ها روند کاهشی به خود خواهند گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =