• ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
  • کد خبر: 53438
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو گفت: دولت باتوجه به جزئیات بودجه سال ۱۴۰۳ به دنبال واردات خودرو در سال جاری نیست و از تعداد خوروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل کاسته خواهد شد. البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و تعداد محموله‌های وارداتی خودرو افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، طرح آزادسازی واردات خودرو از سال ۹۷ بین دولت و بازار خودرو در رفت‌وآمد بود تا در نهایت رئیس مجلس شورای اسلامی در ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ طرح آزادسازی واردات خودرو را برای مدت ۵ سال جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد. با گذشت سه ماه جزئیات مصوبه واردات خودرو در سوم شهریور ماه به تصویب هیأت وزیران رسید و مصوبه نهایی به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد تا پس از گذشته حدود پنج سال اولین محموله خودروهای وارداتی در سوم دی ماه ۱۴۰۱ وارد بندر لنگه شد. دولتمردان در پی رونق گرفتن روند واردات خودرو به کشور، وعده ورود حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ را دادند. ولی آمار نشان می‌دهد وعده ورود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری به کشور در سال گذشته عملی نشد. طبق آمار گمرکات کشور تعداد خودروهای وارداتی تا ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۱۱ هزار و ۸۷۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار رسید و از این تعداد تنها ۹۷۰۹ دستگاه ترخیص قطعی شده‌اند. با این حال سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ به کجا می‌رسد؟

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین گفت: ما در سال جاری با چند چالش بزرگ در حوزه واردات خودرو مواجه هستیم. جزئیات بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد دولت با کسری بودجه چشمگیری مواجه خواهد بود که این موضوع به خودی خود بحث واردات بودجه و تأمین اعتبار برای آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر دو بند بسیار مهم در ردیف بودجه دولت در خصوص واردات خودرو قید شده است.

دولت در سال ۱۴۰۳ به دنبال واردات خودرو نیست

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: اول اینکه دولت طبق جدول فوق انتظارات درآمدی خود را از واردات خودرو حدود ۳.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش داده است. به‌عبارت ساده‌تر اعداد بودجه نشان می‌دهد توقع دولت از واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ کمتر است. بحث دیگر افزایش انتظار درآمدهای دولت از مالیات به شمار می‌رود و بر این اساس دولت انتظار درآمدهای خود از مالیات بر خودرو و مسکن را در بودجه سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ تا ۵۱ درصد بالا برده است.

بر اساس آمار گمرکات کشور از واردات خودرو، ۷۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۱۵ میلیون دلار در فروردین ماه سال جاری ترخیص قطعی و وارد کشور شد. فرزانه در این باره توضیح داد: از جزئیات بودجه سال ۱۴۰۳ و میزان واردات خودرو در سال جاری این خروجی را می‌گیریم که دولت در سال ۱۴۰۳ به دنبال واردات خودرو نیست و به احتمال زیاد واردات خودرو در سال جاری از ۱۱ هزار دستگاه سال گذشته کمتر خواهد بود. هرچند امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و تعداد محموله‌های وارداتی خودرو افزایش یابد.

فرزانه با اشاره به عدم ارتباط ایران با شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان به دلیل تحریم‌ها به عنوان چالشی دیگر برای واردات خودرو خاطرنشان کرد: اکنون ما با کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا چه مستقیم و چه غیر مستقیم ارتباط نداریم. لذا تنها شریک تجاری بدون رقیب بازار خودرو ما چین است. در نتیجه واردات خودرو به جای ثبت سفارش مستقیم از شرکت‌های خودروساز با روش‌های دیگر و در تعداد بسیار محدودتر امکان‌پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =