• ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶
  • کد خبر: 53100
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلز مس

روز جمعه فلز مس به سطح ۱۰ هزار دلار یعنی بالاترین قیمت در طول ۲ سال گذشته رسید. نگرانی از محدودیت عرضه مس اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت این فلز عنوان می‌شود در مقابل تقاضای چینی‌ها برای مس معمولی ارزیابی می‌شود. چینی‌ها با آغاز سال ۲۰۲۴ بر ذخایر مس افزودند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت فلز مس به سطح ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید. این عدد بالاترین قیمت مس در طول ۲ سال گذشته است. کاهش شدید عرضه مس از سوی تامین‌کنندگان کلیدی این فلز به چالش اصلی بازار فلزات پایه تبدیل شده است. در چین کارخانه‌های تولید مس برنامه‌هایی با هدف کاهش سطح تولید ارائه داده‌اند. کمپانی BHP غول فعال در حوزه معادن نیز در جدیدترین گزارش خود از کاهش عرضه سنگ مس خبر داد. رویترز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت سطح فعلی به هیچ وجه پاسخگوی موج تقاضای آتی مس نیست.

اولیویا مارکهام یکی از مدیران شرکت BlackRock World Mining Trust، در مورد چشم‌انداز قیمت مس در بازارهای جهانی گفت: مس باید به ۱۲ هزار دلار در هر تن برسد تا سرمایه گذاری‌های کلان در معادن جدید را تحریک کند و از کسری‌های آینده جلوگیری کند. نتایج بررسی‌های مختلف از شکاف بزرگی میان عرضه و تقاضای مس در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد با این حال شرایط فعلی چین افزایش قیمت مس را تأیید نمی‌کند.

هفته گذشته تولید ناخالص داخلی چین در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴ اعلام شد. این شاخص با صعود چشم‌گیری نسبت به ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ به عدد ۵.۳ درصدی رسید. با این حال سطح تقاضای مس از سوی چینی‌ها معمول و در بعضی از هفته‌ها کمتر از معمول ارزیابی می‌شود. ضمن اینکه ذخایر مس در چین نسبت به ۲ سال گذشته با شدت زیادی افزایش یافته است.

قیمت مس در بالاترین سطح ۲ سال گذشته

اکنون ذخایر مس چین در سطح بالایی قرار دارد، البته داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد هفته گذشته برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ سطح ذخایر مس در چین اندکی کاهش پیدا کرد. ذخایر بالای مس در چین یکی از موانع احتمالی برای افزایش قیمت این فلز در آینده نزدیک عنوان می‌شود. چینی‌ها با آغاز سال ۲۰۲۴ بر شدت ذخیره‌سازی این فلز افزودند و همین مسئله قیمت فلز مس را بر مدار صعود قرار داد ولی تقاضای آنها افزایش پیدا نکرد. به دنبال این اتفاقات روز پایانی هفته گذشته قیمت مس به کانال ۱۰ هزار دلار صعود کرد، اگرچه در پایان معاملات دوباره به کانال ۹ هزار دلار برگشت.

فلز مس برای ادامه روند صعودی اکنون باید با محدوده‌های مهم مقاومتی در سطح ۱۰ هزار و ۴۰۰ دلار و سپس سقف تاریخی ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار مواجه شود. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند قیمت مس به زودی سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۱۱ تا ۱۲ هزار دلار به ثبت می‌رساند. البته باید در نظر داشت سال گذشته در همین روزها نیز پیش‌بینی‌های مثبت بسیاری پیرامون قیمت مس مطرح می‌شد ولی در نهایت مس تا کمتر از ۸ هزار دلار ریزشی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =