واحدهای نساجی

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان از برگزاری رویداد استار تا پی با موضوع «مدیریت مصرف آب در واحدهای رنگرزی و تکمیل صنعت نساجی» با همکاری دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

به گزارش ایراسین، رسول سواری اظهار کرد: نخستین رویداد استار تا پی سال ۱۴۰۳ به همت شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت جاری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از بین ۲۸ طرح که در قالب طرح‌های استار تا پی و دانشجویی و طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور به دبیرخانه رویداد ارسال شده است، ۱۱ طرح در مرحله نخست داوری به رویداد نهایی راه پیدا کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری این رویداد، از طرح‌های راه یافته به مرحله نهایی، سه طرح برتر این رویداد شناخته و با دعوت از صنعتگران و سرمایه‌گذاران، زمینه جذب سرمایه برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نفوذ ایده‌های نو و خلاق در توسعه صنایع کوچک و متوسط و تقویت روش‌های جدید و نوآورانه در صنایع به منظور ارتقا جایگاه آنها اظهار داشت: حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های کمک نوآور توسعه صنایع کوچک و متوسط، نوعی توسعه کارآفرینی به شمار می‌آید و نقش بسیار مهمی در رونق و جهش تولید ایفا می‌کند.

سواری با بیان اینکه باید واحدهای تولیدی با توجه به فضای رقابتی شدید برای به‌روزرسانی خود در شیوه‌های تولید و حرکت در مسیر توسعه پایدار اقدام کنند، افزود: یکی از خلاءهای فضای نوآوری و استارتاپی کشور، نبود فرصت و بستر برای جذب سرمایه است که برگزاری چنین رویدادهایی زمینه سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها از یکسو و برای سرمایه‌گذاران از سوی دیگر فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: معاونت صنایع کوچک در این دوره کوشیده است که موضوع اینگونه رویدادها را بر اساس مشکل‌های موجود در صنعت و یافتن راهکار از طریق شرکت‌های کمک نوآور، تعریف و اجرا کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه این استان قطب صنعت نساجی کشور بوده و این صنعت یکی از بزرگترین صنایع پرمصرف آب محسوب می‌شود، گفت: ضرورت برگزاری چنین رویدادی با توجه به مشکلات آبی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در جلسات مشترک با استادان دانشگاه و خُبرگان صنعت بر این موضوع صحه گذاشته شد.

وی گفت: آب در صنعت نساجی نه‌تنها به عنوان ماده اولیه حیاتی برای تهیه بخار به منظور گرم کردن یا خشک کردن به کار می‌رود بلکه بیشتر عملیات تکمیلی از قبیل شست‌وشو، سفیدگری، رنگرزی و چاپ در محیط آبی انجام می‌گیرد و مدیریت صحیح و کنترل دقیق فرآیندها و بازچرخانی و تصفیه آب مصرف شده در فرایند تولید، تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی و مصرف آب دارد.

سواری تصریح کرد: نهادهای سیاست‌گذار و تسهیلگر باید با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط هرچه نزدیک‌تر فناوران با صنایع و سرمایه‌گذاران شرایط لازم را برای گسترش فناوری و ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش را ایجاد کنند.

اصفهان به عنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و سهم اقتصاد دانش بنیان در این خطه حدود ۲.۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

بر اساس گزارش ایرنا، همچنین این استان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن از سال ۱۳۸۰ شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگترین مجموعه‌های دانش بنیان ایران با حدود ۷۰۰ واحد و شرکت فناور و دانش بنیان به‌شمار می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =