لوازم خانگی

رواج سراهای فروش لوازم خانگی به صورت اقساطی بازار لوازم «کوچه یخچال» را خلوت کرده‌ است. تعدادی از فعالان این بازار مدعی‌اند کسب و کار خود را تغییر خواهند داد زیرا امکان رقابت با فروشگاه‌های بزرگ اقساطی فروش و نمایندگی‌ تولیدکنندگان لوازم خانگی را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فروش اقساطی لوازم خانگی طی سال‌های گذشته رواج پیدا کرد و کار به جایی رسید تا امروز فروشگاه‌های بزرگ و تولیدکنندگان معتبر داخلی نیز محصولات خود را از دم قسط و به صورت بلندمدت عرضه می‌کنند. اقساطی فروشان با نام‌های متفاوت یکی پس از دیگری متولد شدند و فروشگاه‌های بزرگی در سطح شهر افتتاح کردند. آنها از نظر تنوع و ابعاد کاری به اندازه ده‌ها یا شاید صدها فروشگاه کوچک هستند، در نتیجه فروشگاه‌های لوازم خانگی امکان رقابت با آنها را ندارند. اکبر پازوکی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در این باره می‌گوید: با افزایش قیمت ارز، نرخ لوازم خانگی در بازار هم افزایش پیدا کرده است و در این میان نه تنها فروشگاه‌های لوازم خانگی، بلکه برخی از بانک‌ها و همچنین سایت‌های اینترنتی نیز طرح فروش اقساطی لوازم خانگی را اجرا کرده‌اند.

سراهای ارزان‌فروشی اکنون به قطب بازار لوازم خانگی بسیاری از استان‌های کشور به خصوص اصفهان تبدیل شده‌اند و گفت‌وگو با فعالان بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد، فروشگاه‌های کوچک‌تر در حاشیه قرار گرفته‌اند. لوازم خانگی فروشان اصفهان به خصوص در کوچه یخچال این اتفاق را سبب خلوت‌شدن بازار عنوان می‌کنند. رحمتی یکی از لوازم خانگی فروشان با سابقه کوچه یخچال دراین‌باره می‌گوید: در مدت چند سال چند مجموعه اقساطی فروش به اصفهان اضافه شدند و در این مدت فروش ما به سمت صفر حرکت کرد. این فروشگاه‌دار مدعی است بسیاری از همکارانش به فکر تغییر شغل هستند. رحمتی ادامه می‌دهد: از نظر اندازه ما مورچه هستیم و آنها فیل چگونه با آنها رقابت کنیم؟

بسیاری از فروشگاه‌داران کوچه یخچال نیز جشنواره‌های فروش اقساطی دارند ولی بازپرداخت آنها کمتر است. کاظمی یکی دیگر از لوازم‌خانگی فروشان کوچه یخچال دراین‌باره می‌گوید: سطح نقدینگی ما اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۶ ماه فروش اقساطی داشته‌باشیم ولی سراهای اقساطی فروش لوازم خانگی را با اقساط حتی ۳۶ ماهه انجام می‌دهند. بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی در کوچه یخچال معتقدند اقساط بلند مدت برای لوازم خانگی یک مزیت نیست زیرا سود افزایش می‌یابد، کاظمی دراین‌باره می‌گوید: یک لباسشویی ۱۹ میلیونی با اقساط ۳۶ ماهه برای مشتری بیش از ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد با این حال تقاضا برای آنها بالاتر است.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد تعدادی از فروشگاه‌داران کوچه یخچال کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند ضمن اینکه سطح فروش مابقی آنها نسبت به گذشته کاهش یافته است. برخی از فروشگاه‌داران معتقدند سراهای اقساطی فروش لوازم خانگی را با قیمت بالاتری به دست مشتری می‌رسانند ولی مورد توجه قرار گرفته‌اند. آیا قیمت لوازم خانگی در سراهای اقساطی فروش بیشتر است؟ پاسخ بسیاری از فروشگاه‌داران به این سوال مثبت است، پس چرا رواج این فروشگاه‌های منجر به خلوت شدن بازارهایی مانند کوچه یخچال شده است؟ هاشم‌زاده یکی از لوازم خانگی‌فروشان کوچه یخچال در پاسخ به این سوال می‌گوید: کسی که به سراهای ارزان‌فروشی مراجعه می‌کند پول نقد ندارد، پس قیمت برای او اهمیت ندارد، برای مثال یخچال مشتری سوخته، پول نقد هم ندارد پس اگر جایی با دو برابر قیمت هم به او یخچال بفروشند، خریدار است.

بازاریان کوچه یخچال مدعی‌اند سطح فروش آنها نزدیک بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است و دست‌کم ۱۰ مورد از آنها به دنبال واگذاری مغازه خود هستند. چند فروشگاه‌دار نیز می‌گویند به دلیل سابقه بالا در این شغل ماندگار شده‌اند در غیر این صورت فروش آنها کاهش یافته است. در مقابل تعداد اقساطی‌فروشان و طرح‌های فروش آنها هر روز تنوع بیشتری پیدا می‌کند. فاطمی یکی از فروشگاه‌داران کوچه یخچال دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: با این روند کوچه یخچال تا کمتر از چند سال دیگر راسته فروشندگان لوازم خانگی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =