• ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
  • کد خبر: 52226
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

هفته سوم فروردین ماه شاخص کل بازار سرمایه ۰.۴۵ درصد رشد کرد ولی شاخص کل هم وزن ۱.۱۶ درصد کاهش یافت. عواملی مانند نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی در کنار رشد ارزش معاملات خرد بازار سرمایه، فعالان بازار را به رشد بورس در هفته‌های آینده امیدوار کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در هفته سوم فروردین ماه صعودی بود و شاخص کل با رشد ۰.۴۵ درصدی از ۲ میلیون و ۲۵۱ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید، در مقابل شاخص کل هم‌وزن نزولی شد. هفته سوم فروردین ماه شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۱۶ درصدی از ۷۶۰ هزار واحد تا ۷۵۱ هزار واحد ریخت. رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در مقابل کاهش یا ثبات قیمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر نتیجه رشد شاخص کل ولی کاهش شاخص کل هم‌وزن در هفته سوم فروردین ماه بود. شاخص کل با این رشد به سطح پیش از هفته دوم فروردین ماه برگشت.

رشد شاخص کل در هفته عقب‌نشینی شاخص کل هم وزن

شاخص کل در روز شنبه با شدت زیادی ریخت ولی سه روز بعدی صعود کرد و به بالاترین قیمت از خرداد سال گذشته رسید. از لحاظ نموداری، اگر شاخص کل موفق به شکست این محدوده شود تا ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار واحد و سپس سقف تاریخی خود حرکت خواهد کرد. رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی بسیاری از فعالان بازار را نسبت به رشد شاخص کل در هفته‌های آینده امیدوار کرده است. با این حال ریزش شاخص کل هم‌وزن در هفته صعود شاخص کل خبر خوبی برای نمادهای کوچک بازار سرمایه نبود.

رشد شاخص کل در هفته عقب‌نشینی شاخص کل هم وزن

شاخص کل هم‌وزن هفته دوم فروردین ماه برای عبور از مقاومت ۷۷۰ هزار واحد ناتوان بود و به دنبال آن تا ۷۴۰ هزار واحد اصلاح کرد. این شاخص‌کل از تیرماه ۱۴۰۲ برای عبور از مقاومت ۷۷۰ هزار واحد ناتوان بود. با این حال در دو روز پایانی هفته یعنی دوشنبه و سه‌شنبه شاخص کل هم‌وزن بخشی از ریزش سنگین روز شنبه را جبران کرد و بیش از ۱۱ هزار واحد رشد کرد. بسیاری از فعالان بازار سرمایه عقیده دارند دیر یا زود شاخص کم هم‌وزن برای عبور از مقاومت پیش‌رو موفق خواهد شد. به خصوص اینکه هفته گذشته میانگین هفتگی معاملات خرد بازار سرمایه نیز رشد کرد.

رشد شاخص کل در هفته عقب‌نشینی شاخص کل هم وزن

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بورس در هفته سوم فروردین ماه با رشد نزدیک به ۱۳ درصدی به ۴,۹۸۴ میلیارد تومان رسید. بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه باید به بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد تا بازار از رکود خارج شود. با این حال معاملات خرد بازار سرمایه در ۳ هفته اول فروردین‌ماه به صورت قابل توجهی نسبت به هفته‌های پایانی بهمن و اول اسفندماه افزایش یافته‌است برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند رشد قیمت ارز در بازار غیررسمی در نهایت به نفع شرکت‌های بازار سرمایه تمام خواهد شد. بررسی واکنش فعالان و کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بسیاری از آنها نسبت به رشد بازار سرمایه در هفته‌های آینده امیدوارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =