• ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
  • کد خبر: 51958
  • readingTime: ۱ دقیقه
زغالسنگ

فروش زغال سنگ روسیه به چین در ژانویه و فوریه در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته پس از اعمال مجدد مالیات وارداتی توسط چین که زغال سنگ روسیه را گران‌تر می‌کند، ۲۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایراسین، وضع مجدد مالیات بر واردات زغال سنگ بر استرالیا و اندونزی، دو صادرکننده بزرگ زغال سنگ و رقبای مستقیم روسیه تأثیری نمی‌گذارد، زیرا آنها با چین قراردادهای تجارت آزاد دارند. بر اساس داده‌های رسمی گمرک چین به نقل از بلومبرگ، با وجود جهش در کل واردات زغال سنگ چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴، فروش روسیه کاهش یافته است. واردات زغال سنگ چین نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته، اما واردات از روسیه با ۲۲ درصد کاهش به ۱۱.۵ میلیون تن رسید. چین تعرفه واردات را اندکی پس از تهاجم روسیه به اوکراین که بازارهای انرژی را در سال ۲۰۲۲ متحول کرد، حذف کرد و قیمت زغال سنگ را در زمان‌هایی که چین در تلاش برای جلوگیری از خاموشی بود، به بالاترین حد خود رساند. اکنون این مالیات در تلاش برای محافظت از شرکت‌های استخراج زغال سنگ چین و تولید چینی که در این مدت به رکورد بالایی رسیده‌اند، دوباره اعمال شده است.

در حال حاضر اندونزی بزرگترین تأمین کننده زغال سنگ چین است، در حالی که روسیه همچنان جایگاه دوم خود را حفظ کرده است. در این حال، روسیه در تلاش است تا زغال سنگ خود را به بازارهای آسیایی بفروشد. قیمت‌های پایین‌تر زغال‌سنگ از صادرکنندگان بزرگ اندونزی، آفریقای جنوبی و استرالیا بر ظرفیت روسیه برای فروش بیشتر زغال‌سنگ خود به آسیا تأثیر می‌گذارد که پس از تحریم‌های غرب بر زغال سنگ این کشور در سال ۲۰۲۲، به بازار اصلی صادرات مسکو تبدیل شد.

چین، کره جنوبی، ترکیه و هند در حال حاضر بزرگترین واردکنندگان زغال سنگ از روسیه هستند. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در تحلیلی در اوایل سال جاری اعلام کرد که این کشورها بیش از ۸۰ درصد از صادرات زغال سنگ روسیه را بین آگوست ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ دریافت کرده‌اند، در مقایسه با آگوست ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲ که این عدد فقط ۴۷ درصد بوده است. چالش‌های لجستیکی داخلی نیز بر صادرات زغال سنگ روسیه تأثیر می‌گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =