نادر بذرافشان

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: حلقه ارتباطی تنگاتنگ بین انس طلا و ارز با بازار داخلی طلا وجود دارد که طی روزهای گذشته روند تمامی این بازارها صعودی بود. روند افزایشی در این بازارها با چاشنی اخبار سیاسی باعث شد قیمت داخلی طلا صعودی به دور از انتظار را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت طلا و سکه در اولین روز معاملاتی ۱۴۰۳ جهشی تاریخی را تجربه کرد. روز گذشته بهای انواع سکه با رشد میلیونی بی سابقه‌ای همراه شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار در آستانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی شدن قرار گرفت. به تعبیر فعالان بازار رشد بیش از هزار و ۵۰۰ تومانی دلار در کنار افزایش قیمت انس طلا به صعود قیمت‌ها در بازار طلا شدت بخشید. همچنین حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به صعودی شدن بازار طلا دامن زد. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علت صعود شارپ قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: نرخ جهانی طلا در روزهای ابتدایی سال جدید نسبت به اواخر اسفند سال گذشته حدود ۹۲ دلار افزایش یافت. همچنین نوسانات ارز در بازار داخلی و انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی طی روزهای گذشته باعث شده قیمت داخلی طلا افزایشی به دور از انتظار را تجربه کند.

بیشترین رشد قیمتی سهم سکه تمام

سکه تمام روز سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ با رشد حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و روی رقم ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ایستاد. ربع سکه با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش به کانال ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ورود کرد. سکه گرمی ۶۰۰ هزار تومان گران شد تا با بهای هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار حاضر شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز رشد حدود ۱۳۰ هزار تومانی داشت و در لحظه نگارش این گزارش با رقم سه میلیون و۴۴۷ هزار تومان در حال معامله است. قیمت طلای دست دوم نیز به رقم سه میلیون و ۳۹۹ هزار تومان رسید. انس طلا نیز در ماه‌های گذشته بارها سقف تاریخی خود را شکست و اکنون حوالی ۲۲۵۶ دلار نوسان می‌کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتی بازار طلا و سکه توضیح می‌دهد: آینده بازار داخلی به شرایط بازارهای جهانی بستگی دارد. باید دید انس طلا به چه سمت و سویی می‌رود، هرچند افزایش قیمت جهانی طلا به این میزان نیز به دور از انتظار بود. همچنین نوسانات ارز در بازار داخلی تأثیر بسزایی در قیمت طلا و سکه دارد.

بذرافشان ادامه می‌دهد: در حقیقت یک حلقه ارتباطی تنگاتنگ بین انس طلا و ارز با بازار داخلی طلا و سکه وجود دارد که طی روزهای گذشته روند تمامی این بازارها صعودی بود. افزایش قیمت‌ها در این بازار با چاشنی اخبار سیاسی و اقتصادی در سطح جهان، آرامش بازار داخلی را برهم زد تا ما در اولین روز شروع به کار در سال جاری شاهد رشد بیش از سه میلیون تومانی قیمت سکه و ۲۱۰ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار باشیم.

در انتها رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اقدامات مؤثر بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار طلا بیان می‌دارد: آینده قیمت طلا و سکه و پیش‌بینی آن به شرایط بازارهای جهانی بستگی دارد. ولی اگر بانک مرکزی مانند سال گذشته قیمت‌ها را کنترل کند و یا سکه در بازار عرضه شود، می‌توان انتظار ثبات و حتی کاهش قیمت طلا و سکه را داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =