خودرو

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس پلیس‌راه کشور مبنی بر سهم ۶۲ درصدی پژو و پراید از تصادف‌های منجر به فوت در نوروز امسال، گفت: مهم‌ترین عامل تصادفات خودرو و کیفیت آن است که مجلس یازدهم دو قانون ساماندهی خودرو و قانون واردات خودروهای کارکرده را در این زمینه تصویب کرده است و باید از دولت پرسید چرا آن را اجرایی نمی‌کند؟!

به گزارش ایراسین، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار ۷۴۰ نفری فوتی‌ها و ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفری مصدومان ناشی از تصادف در نوروز ۱۴۰۳ در کشور اظهار کرد: تصادفات چندین عامل دارد؛ یک عامل آن نیروی انسانی، بی‌توجهی، خواب‌آلودگی یا عدم توانایی و مهارت در رانندگی است. یک عامل آن مربوط به شرایط جاده‌ها و برخی نقاط حادثه‌خیز در برخی بخش‌های جاده‌ای کشور است که برطرف نشده است؛ اما عامل عمده تصادفات در کشور به کیفیت خودروها است.

حفظ جان سرنشین؛ اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی و تولید خودرو

وی با تاکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین چیزی که باید در طراحی و کیفیت خودروها توجه شود، حفظ جان سرنشین است، ادامه داد: در شیوه تولید و کیفیت خودروها، استفاده از فولاد و طراحی آن‌ها باید به اینکه چقدر می‌تواند در تصادفات حافظ جان سرنشین باشد، توجه شود که در خودروهای داخلی کمتر این موضوع را می‌بینیم. باید دید اینکه خودروها در برابر ضربات و در تصادفات چقدر مقاوم هستند، چقدر تست می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس پلیس‌راه کشور مبنی بر اینکه ۶۲ درصد از تصادف‌های منجر به فوت در نوروز ۱۴۰۳ مربوط به پژو و پراید است، اظهار کرد: از آنجا که پلیس‌راه، وظیفه هدایت خودروها و کنترل ترافیک را دارد و در تولید خودرو ذی‌نفع نیست، یقیناً آمار آن نسبتاً آمار دقیق‌تری در نسبت به دیگر آمارها است و در حد بسیار بالایی می‌توان به آن توجه و استناد کرد. متأسفانه با توجه به میزان تصادفات با آماری که پلیس براساس تخصص همکاران و کارشناسان خود اعلام می‌کند، خودروهای داخلی ما در این زمینه کم‌ترین استاندارد را دارند.

سیاهکلی با تأکید بر اینکه خودروهای داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند، اضافه کرد: شاهدیم خودروهای داخلی در تصادفات هم عامل تصادف هستند و هم زمانی که تصادفی اتفاق می‌افتد و ماشین واژگون می‌شود یا از سمت ماشین دیگری ضربه می‌خورد، استحکام لازم را ندارد؛ بنابراین جان سرنشین اولین چیزی است که در این خودروها به خطر می‌افتد.

وی با اشاره به آمار بالای کشته و زخمی‌های بسیار سخت ناشی از تصادفات در کشور که منجر به قطع عضو و نخاع و خانه‌نشین‌شدن فرد می‌شود، گفت: چقدر خانواده در کشور داریم که جوان‌شان یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها در این مسیر دچار بحران‌های شدید شدند؛ با این وجود متأسفانه در این زمینه کمتر به جان سرنشین کمتر توجه کردیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم تصریح کرد: بنده بارها سوال کردم چرا دولت سیزدهم با وجود اینکه مجلس در همین دوره یازدهم دو قانون ساماندهی خودرو و قانون واردات خودروهای کارکرده را در این زمینه تصویب کرده است، آن‌ها را اجرا نمی‌کند که باید پیگیری شود؛ از شما و رسانه‌ها می‌خواهم که از دولت بپرسید چرا آئین‌نامه قانون واردات خودرو را ابلاغ نمی‌کند؟!

مسئولیت عواقب اجرا نشدن قانون واردات خودرو متوجه دولت‌مردان است

سیاهکلی ادامه داد: در بحث واردات خودروهای کارکرده بنده با وجود اینکه پرچمدار حرکت در مجلس بودم و به همراه نمایندگان دیگر کار را به سرانجام هم رساندیم و اتفاقات خوبی از نظر قانونی افتاده است؛ همچنان در میدان و حوزه اجرا اثری از این قانون دیده نمی‌شود؛ این قانون در محاق قرار گرفته و متأسفانه اجرا نشده است که مسئولیت آن متوجه دولت‌مردان است.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع مجلس، با اجرا نشدن این قانون مصوب مجلس هم به نحوی عملکرد مجلس بی‌اثر نشان داده می‌شود و هم با جان مردم بازی می‌شود.

سیاهکلی در ادامه گفت: در برخی مسائل به مجلس ایراد گرفته می‌شود که چرا درآن حوزه وارد نشده است؛ اما در بحث خودرو که مجلس وارد شده و مسئله را با رفت‌آمد فراوان با اعضای مجمع تشخیص مصلح نظام و شورای نگهبان به تصویب رساند؛ اما حالا که به سرانجام رسید، ابلاغ و اجرا نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دلیل اجرا نشدن قانون ساماندهی خودرو و قانون واردات خودروهای کارکرده را متوجه نمی‌شوم، عنوان کرد: یک وقتی هست که مدیر یا مسئولی می‌گوید قانون ندارد یا اگر کاری انجام دهم خلاف قانون است، اما در این زمینه که ما در مجلس قانون وضع کردیم و دولت باید در مقابل بازرس‌ها و تیم‌های بازرسی پاسخگو باشد که چرا این قانون اجرا نمی‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرهای مسئولان دولتی درخصوص واردات خودروهای کارکرده، تصریح کرد: حرف‌های عجیب و غریبی هم از برخی دولتمردان می‌شنویم که اصلاً درست نیست و خلاف قانون است. اگر مجلس در رأس امور است، قانون مصوب آن باید پیشانی کار مدیر و مسئول باشد، یعنی باید قانون را اجرا کنند و خلاف قانون کاری نکنند.

سیاهکلی ادامه داد: درست است زمانی در حوزه خودرو قانون ضعیف بود و نمی‌شد خیلی روی آن مانور داد، اما امروز قوانین خوبی داریم که به تصویب رسیده و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم شورای نگهبان آن را تأیید کردند و ابلاغ شده است و الان باید دولت و به ویژه وزیر صمت باید آن را اجرا کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم با طرح این سوال که واقعاً چه کسی پاسخگوی اتفاقات بزرگی است که در حوزه جاده‌ای و حمل و نقل کشور ما حادث می‌شود؟ گفت: هر ساله ضمن فوت تعداد کثیری از هم‌وطنان‌مان، هزاران نفر و خانواده داغدار می‌شوند. یا افراد در تصادفات قطع نخاع یا قطع عضو و خانه‌نشین می‌شوند که ضمن تحمیل هزینه‌های بالایی به بخش درمانی کشور، آینده و مسیر زندگی‌شان تغییر می‌کند.

کمتر خانواده‌ای در کشور پیدا می‌شود که در حادثه رانندگی صدمه ندیده باشد

سیاهکلی تاکید کرد: تقریباً می‌توان گفت که همه خانواده‌های ایرانی به نحوی از حادثه‌های رانندگی صدمه دیده‌اند. کمتر خانواده‌ای در کشور را می‌توان پیدا کرد که در حادثه رانندگی صدمه ندیده باشد و دولت‌مردان باید در این زمینه باید پاسخ‌گو باشند، از قانون تبعیت کنند و قانون را درست اجرا کنند.

نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور

این نماینده مجلس ضمن اعلام اینکه من همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قانون ساماندهی خودرو و واردات خودرو می‌دانم، اضافه کرد: با این دو قانون ما می‌توانیم مسئله را حل کنیم. مجلس پیش از تصویب این قوانین جلسات متعددی با کارشناسان، متخصصان و گروه‌های مختلف مربوطه داشته و از نظر کارشناسی کارشناسان استفاده کرده است؛ اما متأسفانه دوباره شاهدیم که تلویزیون راجع به اینکه واردات خودرو خوب است یا بد؟ برنامه می‌سازد و منتشر می‌کند. باید دید که به رسانه ملی چه ربطی دارد این قانون خوب است یا بد؛ مهم این است که قانون مصوب مجلس باید اجرا شود.

سیاهکلی ادامه داد: نمی‌دانم چرا باید این بحث‌ها پیش بیاید که یکی بگوید من وقتی این را می‌شنوم کهیر می‌زنم یا دیگری می‌گوید برای مردم ما بد است که خودرو دست‌دوم سوار شوند؛ درحالی که جان مردم در خطر است. ما تا کی می‌توانیم صبر کنیم که جان مردم به خطر بیفتد و معطل بمانیم که واردات خودروی دست دوم به صلاح هست یا خیر؟! ۴۰ سال صبر کردیم اما وضعیت خودرو درست نشده است. الان قانون مصوب داریم و باید اجرا شود. چرا برخی به خودشان اجازه می‌دهند که برخلاف قانون حرف بزنند و خلاف قانون را انجام دهند.

وی با بیان اینکه من از برخی بحث‌ها که بعضاً در رسانه‌ها راجع به این قوانین شکل می‌گیرد، تعجب می‌کنم؛ تصریح کرد: اگر مسئولی به قانون اشکال می‌گیرد باید در قالب یک لایحه دوباره قانون را اصلاح کنند. اما در حال حاضر شاهدیم که قانون هنوز اجرا نشده و یک عده به آن ایراد می‌گیرند.

تلاش مافیای خودرو برای خنثی کردن قوانین مصوب مجلس

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من این‌ها بحث‌های انحرافی است که مافیایی که لطمه خورده است به آن دامن می‌زند. چراکه با ایجاد این قانون، مافیا در داستان خودرو لطمه خورده و از میدان رقابت و عرصه کارزاری که سود هنگفتی به جیب می‌زده، کنار گذاشته می‌شود؛ بنابراین تلاش می‌کند قانون مصوب را خنثی کند.

سیاهکلی در پایان گفت: بنده همه را به اجرای قانون توصیه می‌کنم. مطمئن باشید اگر این قانون هرچه سریع‌تر اجرا شود، هم کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند، هم مردم قدرت انتخاب خودرویی را دارند که قرار است با خانواده سوار آن شود و ایمن سفر کند؛ زیرا سفر ایمن با خودروی ایمن است. البته عوامل دیگری هم در این مسئله مؤثر هست، اما این عوامل نسبت به خود خودرو، درصد پایین‌تری از تأثیرگذاری را دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =