قوانین داوری فوتبال

اتحادیه بین‌المللی فوتبال با ایجاد تغییرات در قوانین آفساید موافقت کرد و قرار است این طرح به زودی به صورت آزمایشی اجرا شود، در حالی که پیش از احتمال ورود کارت آبی به فوتبال رد شده بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) به بررسی تغییرات در قانون آفساید ادامه می‌دهد، در حالی که قانون کارت آبی اصلاً در این هیئت مطرح نشده است.

قانون جدید آفساید

بر طبق قانون فعلی ۱۱.۱، زمانی یک بازیکن در موقعیت آفساید قرار می‌گیرد که قسمتی از سر، بدن یا پاهای او در نیمه حریف باشد و از توپ و آخرین بازیکن حریف به دروازه نزدیک‌تر باشد. اما هیئت حاکمه فوتبال IFAB در تلاش برای اصلاح بیشتر بازی و افزایش احتمالی تعداد گل‌های قانونی به ثمر رسیده، اصلاحات در قوانین آفساید را تأیید کرد. بر اساس قوانین اصلاحی پیشنهادی، یک بازیکن تنها در صورتی در آفساید قرار می‌گیرد که تمام بدنش از حریف جلوتر باشد.

این تغییرات پیشنهادی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر فوتبال داشته باشد و منجر به بازی و گل‌های بیشتر شود. این طرح به زودی به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

ماجرای کارت آبی چه بود؟

چندی پیش ادعا شد که هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) کارت‌های آبی را به زودی به فوتبال معرفی خواهد کرد. همچنین در این گزارش آمده که از کارت آبی در رقابت‌های سطح بالا استفاده نخواهند شد، اما در صورتی که اتحادیه فوتبال (FA) موافقت کند، ممکن است از آنها به طور آزمایشی در مسابقات جام حذفی و جام اتحادیه استفاده شود.

ماجراهای قوانین جدید در فوتبال؛ از کارت آبی تا قانون آفساید!

اما فیفا خیلی زود به این مسئله واکنش نشان داد و اعلام کرد: ««فیفا شفاف‌سازی می‌کند که گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از «کارت آبی» در سطوح برتر فوتبال نادرست و زودرس است. هر اقدامی از این دست، در صورت اجرا، باید به آزمایش مسئولانه در سطوح پایین‌تر محدود شود، موضعی که فیفا آن را در دستور جلسه مجمع عمومی IFAB در ۱ مارس تکرار خواهد کرد.»

کارت‌های آبی به داور این امکان را می‌دهد که یک بازیکن را به مدت ۱۰ دقیقه از زمین بازی اخراج کند. کارت‌های آبی قبلاً در سطح پایه در برخی مناطق معرفی شده‌اند و به نظر می‌رسد که به زودی وارد بازی حرفه‌ای شوند.

با این وجود هم جانی اینفانتینو رئیس فیفا و هم الکساندر چفرین رئیس یوفا به طور جدی با قانون کارت آبی مخالفت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =