• ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
  • کد خبر: 50727
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ آهن که علیرغم چشم انداز تیره اقتصادی چین برای مدت طولانی انعطاف پذیر بود، از پایان تعطیلات سال نوی چینی کاهش یافته و نگرانی‌هایی را درباره کاهش تقاضا و کاهش ذخایر معدنی در استرالیا، به عنوان تولید کننده برتر، ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ آهن که علیرغم چشم انداز تیره اقتصادی چین برای مدت طولانی انعطاف پذیر بود، از پایان تعطیلات سال نوی چینی کاهش یافته و نگرانی‌هایی را درباره کاهش تقاضا و کاهش ذخایر معدنی در استرالیا، به عنوان تولید کننده برتر، ایجاد کرده است. از زمانی که چین، بزرگ‌ترین مصرف کننده عنصر کلیدی فولادسازی در جهان در ۱۹ فوریه به کار بازگشت، قیمت‌ها نزدیک به ۸ درصد کاهش یافته و سهام معدنکاران استرالیا را در روز سه شنبه به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رساند. حتی بزرگترین کاهش تا به حال پکن در نرخ وام مسکن برای احیای بازار بیمار املاک، که معمولاً از چنین محرک‌هایی تقویت می‌شود، نتوانست از قیمت‌ها حمایت کند.

کاهش تقاضا، قیمت سنگ آهن را به چالش کشید

کاهش قیمت‌ها لزوماً برای فولادسازان آسودگی زیادی ایجاد نمی‌کند زیرا بسیاری از آنها همچنان از سهام خریداری شده با قیمت‌های بالاتر حتی با کاهش قیمت فولاد استفاده می‌کنند. چین با اختلاف، بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است. یک فولادساز مستقر در چین گفت: کارخانه‌هایی که بیشتر به محموله‌های دریایی وابسته هستند، ممکن است به دلیل هزینه‌های تولید بالاتر متحمل ضرر و زیاد بیشتری شوند زیرا محموله‌هایی که مصرف می‌کنند زمانی که قیمت‌ها بالاتر می‌رفت، خریداری می‌شدند.

کاهش تقاضا، قیمت سنگ آهن را به چالش کشید

قیمت سنگ معدن پس از تعطیلات سال نوی چین در سال گذشته افزایش یافته بود و علیرغم تقاضای ضعیف فولاد چین، سال را قوی‌تر به پایان رساند و انتظارات بازار را زیر پا گذاشت. با این حال، دستور چین به دولت‌های محلی دارای بدهی سنگین برای به تأخیر انداختن یا توقف برخی از پروژه‌های زیرساختی با بودجه دولتی، سایه جدیدی بر تقاضا، علاوه بر کشش مداوم حوزه املاک، ایجاد کرده است. به گفته دو فولادسازی چینی و سه تاجر، بسیاری از کارخانه‌ها تصمیم گرفتند به جای ثبت سفارش‌های جدید از بازار بندرگاه، با کاهش قیمت سنگ، ذخایر را کاهش دهند.

کاهش تقاضا، قیمت سنگ آهن را به چالش کشید

یکی از مدیران یک کارخانه فولاد در شمال چین گفت: «امسال ممکن است از نظر کسب سود حتی سخت‌تر از سال گذشته باشد. ما به حفظ موجودی کم مواد خام ادامه خواهیم داد». هر دو فولادساز خواستند نامشان فاش نشود زیرا مجاز به صحبت با رسانه‌ها نیستند. به گفته تحلیلگران، حاشیه‌های [سود] ناچیز باعث شده که فولادسازان از افزایش تولید قبل از شروع فصل اوج تقاضا در ماه مارس خودداری کنند. توماس گوتیرز، مدیر اطلاعات شرکت مشاوره Kallanish Commodities به رویترز گفت: «بازارهای فولاد ضعیف هستند و هنوز اعتماد کمی به اقتصاد وجود دارد». توانایی پکن برای مهندسی رشد اقتصادی با ابزارهای سنّتی در حال محو شدن است.

کاهش تقاضا، قیمت سنگ آهن را به چالش کشید

با این وجود، علیرغم اینکه عرضه قوی‌تر از حد معمول در فصل حمل و نقل معمولاً کندتر باعث ایجاد باد مخالف برای قیمت‌های سنگ آهن می‌شود، اما چند تن از فعالان بازار گفتند که انتظار دارند با نزدیک شدن به بهبود تقاضا، قیمت‌ها به زودی بازگردد و فضا برای فعالیت‌های ساختمانی مطلوب‌تر شود. به گفته تحلیلگران، میانگین تولید روزانه فلز داغ، به عنوان معیاری برای تقاضای سنگ معدن، احتمالاً در هفته‌های آینده از سطح نازل فعلی خود افزایش خواهد یافت.

گلکسی فیوچرز در یادداشتی در روز سه شنبه اعلام کرد که تقاضای فولاد ممکن است در نیمه اول سال درمورد فعالیت‌های تولیدی و صادراتی قوی و با توجه به اینکه بودجه در نظر گرفته شده برای سه ماهه چهارم برای هزینه‌های زیرساختی آزاد می‌شود، از انتظارات در نیمه اول سال پیشی بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =