نزاع

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: بنا بر آمارهای موجود مصدومان نزاع و پس از آن تصادفات بیشترین حجم مراجعات بخش معاینات بالینی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان را شامل می‌شوند.

منصور فیروزبخت در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به عمده مراجعات واحد معاینات بالینی در اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان، اظهار کرد: اغلب مراجعان از مصدومین نزاع و درگیری‌ها و یا آسیب دیدگان حوادث رانندگی است که برای معاینه به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بنا بر آمارهای موجود مصدومین نزاع و پس از آن تصادفات بیشترین حجم مراجعات بخش معاینات بالینی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان را شامل می‌شوند.

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان خاطر نشان کرد: گاهی مواقع شکستگی‌ها، پارگی‌های رباطی، آسیب‌های عصبی و برخی از جراحات دارای ماهیتی هستند که نمی‌توان در مراجعه اولیه آن‌ها را ارزیابی و در خصوص چگونگی بهبود آن اظهار نظر قطعی کرد، بنابراین کارشناسان پزشکی قانونی ضمن بررسی دقیق آسیب‌های وارده و مطالعه پرونده بالینی و سایر مستندات پزشکی و نوع ضایعه صدمات را تعیین می‌کنند.

وی افزود: با توجه به نوع و شدت آسیب، در پاره‌ای از مواقع لازم است معاینه مجدد تا زمان التیام صدمات ایجاد شده برای مصدوم در نظر گرفته و پس از آن اظهار نظر نهایی به مراجع قضائی یا انتظامی اعلام می‌شود.

فیروزبخت تعیین تکلیف در چنین صدماتی را نیازمند گذر زمان دانست و افزود: در برخی آسیب‌ها از جمله آسیب‌های عصبی ناشی از حوادث، گاهی بیش از یکسال زمان لازم است تا التیام آسیب به حداکثر ممکن برسد و بتوان در مورد شرایط بهبود یا عدم بهبود آن اعلام نظر کرد.

وی تصریح کرد: در شکستگی‌ها و یا سایر صدمات جسمی جدی مهلت زمان تقریبی متداولی از نظر پزشکی برای بهبودی و التیام ضایعات توسط کارشناس پزشکی قانونی برای مصدوم تعیین می‌شود.محدودیت‌های حرکتی، احساس درد در عضو آسیب دیده، عدم ترمیم صدمات و… از جمله مواردی است که در معاینه مجدد فرد مصدوم مورد توجه پزشکی قانونی قرار می‌گیرد.

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: معاینه مجدد در نهایت در راستای صیانت از حق و حقوق مصدوم انجام می‌پذیرد. پزشکی قانونی در معاینه مجدد به نقطه‌ای می‌رسد که امیدی به بهبودی بیشتر ضایعه در فرد متصور نبوده و در این صورت نظریه نهایی صادر و به مرجع قضائی یا انتظامی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه معاینه مجدد بسته به نوع، محل، شدت و ماهیت صدمه طی چند نوبت با فاصله زمانی تعیین می‌شود، گفت: در مواردی ممکن است نتوان از همان ابتدا برای فرد مصدوم نقص عضوی در نظر گرفت بلکه لازم است زمان کافی سپری و درمان‌های لازم انجام شود. در نهایت اگر عارضه ماندگاری باقی بماند و بهبودی کامل حاصل نگردد میزان آسیب و یا نقص عضوی تعیین می‌شود.

فیروزبخت یادآور شد: درمجموع معاینه مجدد به منظور اطمینان از وضعیت بهبودی و التیام صدمات وارده در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند در تعیین میزان دیه یا ارش تأثیر داشته باشد. این بدین معنی است که باید زمان بگذرد تا مشخص گردد که صدمه به نحو مطلوبی التیام یافته یا خیر، زیرا دیه و ارش آن متناسب با نوع ضایعه و وضعیت التیام نهایی آن تعیین می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =