• ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
  • کد خبر: 50702
  • readingTime: ۱ دقیقه
درختکاری

اهتمام به درخت‌کاری راهی برای حیات مجدد زمین و تامین سلامت و هوای تازه بشر است که در قالب مسئولیت اجتماعی همه آحاد مردم نسبت به این نیاز ضروری توجه دارند.

پایگاه خبری ایراسین- امروزه صنعتی شدن جوامع سبب شده تا اهمیت درخت‌کاری در حفظ محیط زیست دوچندان شود که به وسیله درخت‌کاری نیاز ضروری انسان‌ها به هوای تازه تأمین شود. در واقع این مسئولیت بر عهده همه آحاد جامعه است که در قبال استفاده از وسایل حمل و نقل و بهره‌مندی از صنایع بزرگ و کوچک در راستای حفظ منابع طبیعی تلاش کنند.

درختان به‌عنوان ریه‌های زمین، فیلترهای طبیعی هوا هستند که در کنار تأمین اکسیژن مامن موجودات زنده محسوب می‌شود که با ایجاد اکوسیستم‌های زنده و پویا، از تنوع زیستی حمایت می‌کنند. به علاوه ریشه‌های درختان خاک را تثبیت کرده و از فرسایش آن جلوگیری می‌کنند.

هرچند در این میان صنایع بزرگ و کوچک به درختکاری در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود به این مهم اهتمام دارند و در همکاری با منابع طبیعی به توزیع نهال و یا کاشت درخت به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند اما در وهله اول باید از قطع درختان چندین ساله و آسیب به طبیعت جلوگیری کرد.

تقریباً در ۳۳ کشور جهان یک روز منحصر به فرد برای روز درختکاری، در نظر گرفته شده است که بیشتر توسط پویش‌های مردمی و طرفداران محیط زیست برگزار می‌شود. جالب است بدانید که ماهیت درختان در برخی کشورها به قدری زیاد است که اگر در ساخت یک ساختمان و هر پروژه دیگری در مسیر ساخت و ساز، درختی وجود داشته باشد، آن درخت هرگز قطع نخواهد شد و به زندگی‌اش ادامه خواهد داد. به دلیل اینکه ماهیت درختان به خصوص در کشورهای پیشرفته کاملاً درک شده است و جان یک درخت مانند جان یک انسان ارزشمند است. اگر هم درخت در مسیر یک جاده قرار گرفته باشد، آن را به یک محل مناسب دیگر برای ادامه زندگی انتقال می‌دهند.

در شرایط کنونی به ویژه در کلانشهرها که آلودگی هوا به یک چالش و دغدغه مبدل شده این ضرورت را نشان می‌دهد که درخت و درختکاری راه مناسبی برای مبارزه با آلودگی‌ها به شمار می‌رود و باید همه افراد از مسئول و غیر مسئول برای حفظ و توجه به درختکاری در قالب مسئولیت اجتماعی اهتمام داشته باشند تا برای آیندگان شرایط زندگی را فراهم کنند. از طرف دیگر ایجاد جنگل‌های مصنوعی و فضای سبز در اطراف شهرهای بزرگ به این موضوع کمک می‌کند که باید رویه حفظ طبیعت و درختکاری به یک فرهنگ تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =