• ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
  • کد خبر: 50370
  • readingTime: ۱ دقیقه
مس سرچشمه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد: معدن جدید مس سرچشمه به نام سریدون، دارای یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت است.

امیر خرمی‌شاد که پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات معدنکاری معدن مس «سریدون» در سرچشمه شهرستان رفسنجان، گفت: با تجهیز این معدن و راه‌اندازی کارخانه تغلیظ، سالانه ۵۵۰ هزار تن کنسانتره مس تولید خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: با تولید کنسانتره مس در این معدن، یک میلیارد دلار به ظرفیت ارزآوری کشور افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه «سریدون» برای مدت ۲۵ سال قابل بهره‌برداری است، یادآور شد: در سال ۸۵ کارشناسان خارجی پس از بررسی معدن اعلام کردند که ذخایر و عیار قابل توجهی در این ناحیه وجود ندارد، اما کارشناسان داخلی با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، خبر از وجود یک میلیارد تن ذخیره قابل معدنکاری و نزدیک به ۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی در این معدن دادند.

خرمی‌شاد درباره جایگاه ایران در ذخایر مس اظهار داشت: با کشف ذخایر جدید و فعال شدن معدن «سریدون» اکنون جایگاه جهانی ایران در ذخیره مس (از رتبه ششم) به جایگاه پنجم رسید

با حضور امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، عملیات پیش باطله‌برداری از معدن شماره ۲ سرچشمه، معدن «سریدون»؛ بزرگ‌ترین ذخیره پنهان مس در ایران و غرب آسیا امروز نهم اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شد.

مس پرس نیز گزارش داد: بر اساس واپسین گزارش تخمین عیار و ارزیابی ذخیره در آستانه عیاری ۲ دهم درصد مس مجموع منابع زمین شناسی ۳ کلاس آن به بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن با عیار متوسط ۴۳ صدم درصد مس رسیده است.

این کانسار به عنوان بزرگ‌ترین ذخیره مس «پورفیری» شناسایی شده در غرب آسیا و شمال آفریقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که با تکیه بر دانش بومی و توان نیروهای متخصص، متعهد و جوان داخلی، کشف و مطالعات پیش امکان‌سنجی بهره‌برداری از آن انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =