• ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
  • کد خبر: 49761
  • readingTime: ۲ دقیقه
گاز

هفته گذشته قیمت گاز به محدوده حمایتی مهمی سقوط کرد که از سال ۱۹۹۳ تا کنون شکسته نشده‌ است. اکنون قیمت هر مترمکعب گاز ۵.۵ سنت محاسبه می‌شود که صنایع بسیاری از کشورهای جهان از این قیمت رضایت دارند ولی قیمت گاز برای صنایع داخلی به خصوص فولادسازان و پتروشیمی‌ها حتی با دلار غیر رسمی نیز به مراتب بالاتر از نرخ جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت گاز طبیعی در طول هفته گذشته به پایین‌ترین مقدار از سال ۲۰۲۰ یعنی ۱ دلار و ۵۸ سنت برای هر میلیون BTU سقوط کرد. نمودارهای قیمتی نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۳ حدود ۱۱ مرتبه قیمت گاز به این محدوده نزدیک شده‌است و هر بار با افزایش شدید تقاضا روند قیمتی گاز صعودی شده است. فعالان بازار مدعی‌اند اگر گاز از این محدوده صعودی نشود احتمال ریزش تاریخی قیمت آن در ماه‌های آینده وجود دارد.

قیمت گاز در محدوده حمایت تاریخی

ریزش قیمت گاز تا لبه پرتگاه در فصل زمستان به دلیل برآورده نشدن انتظارات از سطح تقاضا بود. زمستان سال جاری تقاضا برای گاز پایین بود و به دنبال آن قیمت گاز طبیعی هر هفته کاهش پیدا کرد. هفته گذشته پس از گزارش اداره انرژی آمریکا شرایط در بازار گاز بدتر شد. براساس این گزارش شرکت آب و برق ایالات متحده ۴۹ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی را ذخیره سازی کرده‌است در حالی که انتظار می‌رفت سطح ذخیره سازی به ۶۷ میلیارد فوت مکعب برسد. گفته می‌شود هوای گرم‌تر از حد معمول در زمستان سال جاری تقاضا را کاهش داده است به همین دلیل سطح ذخیره‌سازی گاز نیز کاهش یافته است. با این وجود سطح ذخیره سازی گاز در زمستان فعلی ۱۵.۹ درصد بالاتر از استاندارد فصلی است.

صادرات گاز در زمستان سال جاری نیز از شرایط ایده‌آل فاصله دارد زیرا افزایش دمای هوا در کشورهای اروپایی تقاضا برای گاز در این مناطق را نیز کاهش داد و با این وجود هواشناسی از دمای معتدل در ماه‌های آینده خبر می‌دهد. تحلیل‌گران مدعی‌اند در صورت دخالت نکردن دولت آمریکا قیمت گاز محدوده حمایتی فعلی را از دست خواهد داد و شاید تا سطح ۱ دلار و ۲۰ سنت ریزشی شود.

جذابیت کاهش قیمت گاز برای صنایع

کاهش قیمت گاز اگرچه برای فروشندگان گاز خبر بدی به حساب می‌آید ولی صنایع از این شرایط رضایت کامل دارند. قیمت گاز با کاهش به سطح ۱ دلار ۵۸ میلیون BTU برای هر مترمکعب به ۵.۵ سنت رسید. این عدد از نظر بسیاری از صنایع مطلوب به نظر می‌رسد. در ایران قیمت گاز از این فرمول تبعیت نمی‌کند. فولادسازان و پتروشیمی‌ها در سال جاری به طول متوسط برای هر مترمکعب ۴ هزار و ۷ هزار تومان هزینه پرداخت کرده‌اند در حالی که حتی با محاسبه دلار غیررسمی ۵۴ هزار تومانی نیز قیمت هر مترمکعب گاز کمتر از ۳ هزار تومان است. اگر صنایع با قیمتی که باید دلار را در سامانه‌های مختلف به فروش برسانند گاز وارد کنند قیمت هر مترمکعب گاز برای آنها کمتر از هزار و ۷۰۰ تومان تمام خواهد شد. با این حال سقوط قیمت گاز در بازارهای جهانی تأثیری بر قیمت گاز صنایع داخلی نداشت. در اروپا صنایع از کاهش قیمت گاز راضی هستند ولی قیمت‌های فعلی هنوز برای بخشی از صنایع مناسب نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =