دستگاه حفاری معدن

دبیر کمیته ماشین آلات و تجهیزات انجمن مس ایران گفت:انتظار می‌رود سیاست‌های حاکم بر توسعه ساخت داخل مانع فعالیت‌های اکتشافی نباشد. با توجه به استهلاک سریع دستگاه‌های حفاری، ما در سال‌های آتی با چالش حفاری اکتشافی روبه‌رو خواهیم شد. درواقع باید نسبت به شرایط این صنعت در آینده نزدیک هشدار داد. این استهلاک موجب می‌شود که از تعداد پیمانکاران فعال در این بخش به‌شدت کاسته شود.

به گزارش ایراسین، سید سهراب حسینی دبیر کمیته ماشین آلات و تجهیزات انجمن مس ایران در نشست انتخاب ماشین حفاری اکتشافی متناسب با طراحی اکتشاف گفت: دستگاه‌های حفاری یا معدنی ساخت داخل باید موردحمایت قرار گیرند اما از تولیدکنندگان داخلی نیز انتظار می‌رود هم‌زمان روی کیفیت و تیراژ محصولات خود، بیشتر کار کنند. در همین حال این سوال مطرح می‌شود که چه تضمینی برای کیفیت دستگاه‌های حفاری داخلی وجود دارد و آیا توان صنایع داخلی به این مرحله رسیده که تجهیزاتشان، توان تأمین نیاز بازار داخلی را داشته باشد که ورود این تجهیزات به کشور ممنوع شده است

حسینی گفت: درحال‌حاضر شرکت‌های متعددی دستگاه حفاری اکتشافی ساخته‌اند و اغلب هم برای نیاز خودشان استفاده کرده‌اند، اما توانمندی ما در کشور به حدی نرسیده است که مانع ورود تجهیزات خارجی شویم.

وی تاکید کرد: توسعه نیازمند رفع موانع است و نخستین مانع در مسیر حفاری اکتشافی، ممانعت از ورود تجهیزات به‌روز به کشور است. یک دستگاه حفاری حدود ۳۵۰ هزار دلار ارزش دارد. چنانچه بهای هر بشکه نفت را ۷۰ دلار در نظر بگیریم، یک دستگاه حفاری معادل ۵۰۰۰ بشکه نفت ارزش دارد. ازآنجاکه ایران به‌طور میانگین روزانه ۱.۴ میلیون تن بشکه نفت صادر می‌کند، بنابراین سهم حفاری اکتشافی از درآمدهای نفتی کشور، آن‌قدرها هم قابل‌توجه نیست. به‌ویژه آنکه سرمایه‌گذاری برای ورود این ماشین‌آلات درنهایت به رشد ذخایر معدنی کشور منتهی می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود سیاست‌های حاکم بر توسعه ساخت داخل مانع فعالیت‌های اکتشافی نباشد. با توجه به استهلاک سریع دستگاه‌های حفاری، ما در سال‌های آتی با چالش حفاری اکتشافی روبه‌رو خواهیم شد. درواقع باید نسبت به شرایط این صنعت در آینده نزدیک هشدار داد. این استهلاک موجب می‌شود که از تعداد پیمانکاران فعال در این بخش به‌شدت کاسته شود.

او گفت: تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات حفاری اهمیت بالایی دارد، چراکه روند ساخت این تجهیزات، تأثیر ویژه‌ای بر روند فعالیت آنها دارد. بسیاری از این ماشین‌آلات حفاری که به اسم تولید داخلی عرضه می‌شوند، تنها در کشور ما مونتاژ می‌شوند. بر همین اساس‌نیز تاکید می‌شود قبل از خرید این تجهیزات از واحدهای تولید آنها، بازدید به عمل آید.

وی افزود: ایمنی ماشین‌آلات حفاری بسته به برند آنها، تفاوت چشمگیری دارد. در برخی کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای تأمین ایمنی وضع شده و چنانچه در هنگام استفاده از یک دستگاه، حادثه‌ای رخ دهد، کار برای مدت زمان طولانی تعطیل می‌شود. اما این دست قوانین سخت‌گیرانه برای تأمین ایمنی در کشور ما وجود ندارد. با این وجود پیشنهاد می‌شود ایمنی یکی از شاخصه‌های اصلی در روند خرید ماشین‌آلات معدنی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =