• ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
  • کد خبر: 49719
  • readingTime: ۲ دقیقه
خاک هرمز

هر چند وقت یکبار فروش خاک هرمز به سوژه رسانه‌های اجتماعی و اینترنتی تبدیل می‌شود. این‌بار باز هم فروش خاک این جزیره مملوء از ثروت با طبیعت بکر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایراسین، فروش خاک هرمز از چیزی که فکر می‌کنید ساده‌تر است! آن‌قدر ساده که همین‌حالا به یک جست‌وجوی ساده در گوگل به سایت‌های عجیبی می‌رسید که علناً خاک هرمز می‌فروشند و حتی به خریداران هشدار می‌دهند که حواستان باشد خاک تقلبی هرمز نخرید!

در چند روز گذشته توجه رسانه‌ها بار دیگر به «فروش خاک هرمز» جلب شده است. کاربران زیادی از به حراج گذاشتن خاک هرمز در اینترنت سخن می‌گویند.

قیمت‌ها در این سایت‌ها نیز متفاوت است؛ از کیلویی ۲۴ هزار تومان هست تا کیسه‌ای ۱۸۰ هزار تومان.

با یک جست‌وجوی ساده، خیلی ساده و البته دردناک با جمله‌هایی مانند جمله‌های زیر مواجه می‌شویم:

  • فروش خاک اخرای هرمز در کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی
  • فروش خاک هرمز بشکه‌ای هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • فروش خاک رنگی هرمز در شیشه
  • ارسال خاک هرمز به سراسر کشور
  • خاک هرمز ۴۰.۰۰۰ تا ۱۸۰.۰۰۰ تومان به ازای هر کیسه

چند سال پیش حتی سایت فروش آنلاین علی بابا (بزرگ‌ترین سایت خرید و فروش دنیا) پودر اکسید قرمز خاک هرمز را به قیمت هر کیلو ۶۵۰ دلار می‌فروخت!

آیا فروش خاک هرمز ممنوع نیست؟

البته که ممنوع است. سال ۱۳۹۷ بود که ممنوعیت فروش خاک و به‌ویژه برداشت خاک از جزایر خلیج فارس تصویب و به همه ارگان‌ها و نهادها ابلاغ شد.

این مصوبه در پی جنجال‌های فراوان رسانه‌ای و تلاش‌های فعالان محیط زیست که پیگیر فروش گسترده و معدن‌کاری در جزیره هرمز، رنگارنگ‌ترین جزیره خلیج فارس و صادرات این خاک رنگارنگ به خارج از کشور به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس بودند، تصویب شد.

اما تصویب مصوبه کجا و اجرای دقیق و عمل به آن کجا!

سابقه فروش خاک هرمز

ماجرای فروش خاک این جزیره قدیمی است و همه ساله به شکلی تکرار می‌شود. پیش از جنجال‌های شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها درباره فروش خرد این خاک، کارخانه خاک سرخ هرمز مرکز توجه بود. کارخانه‌ای که در نهایت تعطیل شد اما تا زمانی که بود انگشت اتهام خاک‌فروشی همیشه به سمت آن گرفته می‌شد.

بعد از تعطیلی این کارخانه اما خاک فروشی تمام نشد و هر سال از حجم خاک زیبای جزیره کم شد. هنوز هم دست‌هایی وجود دارند که خاک هرمز را به مشتری داخلی و خارجی می‌فروشند و مشخص نیست که این روند تا کی ادامه خواهد داشت.

فروختن خاک هرمز چه بلایی بر سر این جزیره رنگارنگ می‌آورد؟

به‌گفته کارشناسان این روند همین‌حالا نیز آسیب‌های جدی به جزیره زده است. فروش خاک جزیره اگر ادامه پیدا کند این یاقوت خلیج‌فارس دچار آسیب‌های جدی زیست‌محیطی مثل فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی خواهد شد و در سال‌های آینده دیگر چیزی از این جزیره باقی نخواهد ماند.

به گفته اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هرگونه برداشت خاک هرمز خلاف قوانین برداشت خاک از جزایر خلیج فارس است و علاوه بر آسیب رساندن جدی به محیط زیست دریایی، باید برای تولید هر یک سانتی متر آن ۴۰۰ سال انتظار کشید.

همچنین فروش خاک هرمز منجر شده که هر سال حتی بدون اندازه‌گیری و با یک نگاه متوجه کم‌شدن خاک این جزیره، به خصوص خاک ارزشمند رنگی آن شد.

بخشی از دردآور بودن ماجرا این است که برخی از گردشگران ناآگاه خاک هرمز را به طور شخصی و در اندازه کم در این سال‌ها با خود به نقاط دیگر حمل کرده‌اند که همین نیز آسیب جدی به جزیره زده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =