بیمارستان

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع از دستاوردهای بزرگ نظام سلامت است که با ارائه بسته‌های خدمتی به ویژه با نیازهای مادران باعث ارتقا سلامت و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور شده است.

به گزارش ایراسین، حسین فرشیدی در کنگره بین‌المللی سلامت خانواده، فرزندآوری و صیانت از جمعیت در محل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: تلاش شده تا با اقداماتی همچنین تغییر رویکردها به سمت ازدواج به هنگام، داشتن زندگی سالم، فرزندآوری به موقع و کاهش ناباروری در زوجین با ارائه خدمات رایگان و ارتقای پوشش کامل بیمه‌ای خدمات درمانی ارائه شود.

وی ادامه داد: خدمات نظام جمهوری اسلامی در زمینه سلامت دختران، زنان و مادران موجب شده تا نسبت مرگ مادران در هر صد هزار تولد زنده از ۲۴۵ در سال ۱۳۵۳ به ۲۳.۷ در سال گذشته کاهش یابد.

فرشیدی گفت: همچنین در این مدت میزان مرگ نوزادان در هر یکهزار تولد از ۳۲ به ۸.۲ مورد و مرگ کودکان زیر پنج سال در یکهزار تولد از ۱۳۵ به ۱۴.۵ مورد کاهش یافته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: حفظ و ارتقا سلامت مادران از الویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که تاکنون قوانین و سیاست‌های زیادی در این راستا تدوین و اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد همکاری‌های مشترک با مراکز تحقیقاتی و کشورهای دیگر و به اشتراک گذاشتن تجارب در این زمینه می‌تواند به ارتقای دانش، الگوبرداری و مدل سازی و ارائه راهکارهای اجرایی مؤثرتر تأثیر خوبی داشته باشد.

در ادامه این همایش رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از دهه ۵۰ برای کنترل جمعیت ایران برنامه‌ریزی شد که در نهایت منجر به کاهش نرخ رشد گردید به همین دلیل با برنامه‌ریزی می‌توان این روند را از بین برد و افزایش نرخ باروری و فرزندآوری را در کشور به منظور جوان‌سازی جمعیت فرهنگ‌سازی کرد.

محمد حسین سرمست با بیان اینکه جوان‌سازی جمعیت امنیت اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز این افتخار را دارد که در حوزه‌های مختلف جوان‌سازی جمعیت و افزایش جمعیت قدم برداشته و

پیشگیری از مرگ مادر باردار، نوزاد و کودک زیر پنج سال از شاخص‌های مهم بهداشتی است که استان به این شاخص ملی دست یافته است.

وی ادامه داد: هر خانم در سن باروری حداقل باید ۲ فرزند داشته باشند تا تعادل جمعیتی و بقای نسل را حفظ کنند، در دهه‌های گذشته به شکل بی سابقه روند باروری کاهش یافت و با این روند در سال‌های آینده شاهد کشوری با پیری جمعیت خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =