• ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
  • کد خبر: 49572
  • readingTime: ۱ دقیقه
معادن

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: اطلس معادن در کشور وجود ندارد و تا زمانی که اکتشافات عمومی صورت نگیرد نمی‌توانیم اطلس معادن کشور را تهیه و تدوین کنیم.

به گزارش ایراسین، سعید عسکرزاده به لزوم طراحی و تدوین اطلس معادن در کشور اشاره کرد و افزود: اطلس معادن نتایج حاصل از مطالعات اکتشافات اولیه است که در کشورهای مختلف اتفاق می‌افتد و نهایتاً بر اساس مدل‌های مختلف اکتشافی یک سری مطالعات اولیه تحت عنوان اکتشافات عمومی در دولت‌ها و کشورها انجام می‌شود.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: اطلس معدنی در حقیقت نتیجه مطالعات اکتشافات عمومی است که در همه دنیا توسط دولت‌ها انجام می‌شود این اکتشافات نشان دهنده میزان ذخایر و نوع ذخایر معدنی به شکل عام است و در کشورها نهایتاً نتیجه‌ای که باید از آن گرفت بتواند مبنای مطالعات و اکتشافات تفصیلی شود.

وی گفت: در دیگر کشورها، دولت‌ها اکتشافات عمومی را برعهده دارند و نتایج آن را در اختیار عموم قرار می‌دهند و در تمام دنیا هم مرسوم است البته در ایران هم همینطور بوده که این وظیفه را تحت عنوان اطلس تعریف کردند و طبیعتاً تا وقتی که ما نتوانیم اکتشاف عمومی را در سطح کشور انجام بدهیم و پوشش کافی داشته باشیم اطلسی هم نخواهیم داشت و همچنین چیزی هم نداریم.

سعید عسکرزاده افزود: متولی توسعه اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی است که متأسفانه در طول دوران گذشته هیچ کار جدی در سازمان زمین شناسی انجام نشده است علت آن هم نبود تجهیزات و کمبود بودجه برای کارهای اکتشافی است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزود: ما نیازمند یک سرمایه گذاری جدی در بخش اکتشافات هستیم و بیشترین کارهای صورت گرفته در زمینه اکتشافات در بخش معادن حاصل کارهای اکتشافی است که در سال‌های گذشته انجام شده است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: اکتشافات گسترده، سرمایه‌های بزرگ هم می‌خواهد و با توجه به بودجه‌هایی که برای کارهای اکتشافی در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است لذا کارهایی در ایمیدرو و معادن بزرگ کشور انجام شده است، اما کافی نیست.

براساس آمارها تاکنون فقط حدود هفت درصد معادن کشور اکتشاف شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =