دلار

قیمت دلار امروز کاهش قابل توجهی داشت. این اسکناس در کریدور ۵۰ هزار تومانی دو کانال به عقب برگشت و با وجود رشد تقاضا، روند کاهشی داشت. برخی معامله‌گران، ارز پاشی بازار ساز را دلیل این افت قیمت می‌دانند و برخی معتقدند نوسان‌ گیری نهاد پولی کشور به پایان رسیده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز در کریدور ۵۰ هزار تومانی دو پله به عقب برگشت و کاهش قابل توجهی داشت. برخی معامله‌گران بازار ارز معتقدند بازار ساز طی دو هفته گذشته با افزایش قابل توجه قیمت دلار نوسان گیری کرده و اکنون با چپ پر در حال نقره داغ کردن خریداران عجول روزهای گذشته است. فعالان بازار ارز می‌گویند بازار ساز از ضربان‌های قیمتی سه هفته اخیر کسب سود کرده است. با این حال، این دیدگاه در حد گمانه‌زنی‌ست و مراجع رسمی پولی و بانکی آن را تأیید نکرده‌اند.

پیش بینی قیمت دلار

گفتنی است سیاست‌گذار علاوه بر خبر درمانی با ارز پاشی، دلار را از نزدیک شدن به سقف مقاومت ۶۰ هزار تومانی عقب کشید. این در حالی بود که برخی معامله‌گران با تکیه بر سیگنال‌های نامساعد سیاسی مبنی بر حمله موشکی شب گذشته نیروهای آمریکایی به پایگاه‌های فاطمیون و زینبیون در شرق سوریه، باور داشتند که دلار نخستین روز هفته را با افزایش قیمت آغاز می‌کند. اما روند نزولی قیمت دلار معامله‌گران عجول هفته گذشته را نقره داغ کرد.

روز شنبه نیز شایعه‌ای مبنی بر عرضه دلار سهمیه‌ای تا سقف پنج هزار دلار در صرافی‌ها بدون ثبت‌نام و تنها با کارت ملی در بازار دست‌به‌دست می‌شد. این در حالی است که طبق مصوبه بانک مرکزی سهمیه هر فرد دو هزار دلار سالیانه است. فعالان بازار ارز این شایعه را ترفند بانک مرکزی برای نگه داشتن دلار در کف قیمت می‌دانند. آنها می‌گویند اصل این خبر برای سال گذشته است و امروز برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها این خبر دوباره کار شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند خبرد رمانی و ارز پاشی ما را از فرض اصلی که نقدینگی و رشد اقتصادی است دور می‌کند. آنها می‌گویند مهم نیست اخبار چه باری دارند، در اقتصاد، اول و آخر، رشد قیمت‌ها به خاطر تورم است و تورم هم از تفاضل رشد اقتصادی با رشد نقدینگی نشأت می‌گیرد و بقیه همه بازی است.

درهم به نیمه کانال ۱۵ هزار تومانی برگشت

روند قیمت در بازارهای مالی روز شنبه ۱۴ بهمن در بیشتر ارزها نزولی بود. درهم کانال ۱۶ هزار تومانی را از دست داد و به کانال ۱۵ هزار تومانی برگشت. اسکناس درهم روز شنبه ۴۰۰ تومان ارزان شد و با قیمت ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن قیمت تتر کاهشی شد و روی رقم ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار گرفت. پوند انگلیس نیز که در روزهای پایانی هفته گذشته به کانال ۷۴ هزار تومانی نزدیک شده بود در نخستین روز هفته افت قابل داشت و با رقم ۷۱ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد. قیمت یورو نیز به ۶۱ هزار و ۵۴۰ تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =