هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:با درنظر گفتن وضعیت فعلی بازار، نرخ دلار در بازار غیر رسمی، گزارش خوب شرکت‌ها در فروردین ماه و انتظار تورمی در جامعه می‌توان روزهای خوبی را برای بازار سرمایه تصور کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه با رشد ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی در اولین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هفته سبز را آغاز کرد و این سبزپوشی در دومین روز کاری هفته جاری نیز ادامه داشت. در پایان معاملات روز گذشته بورس پذیرای حجم بالایی پول حقیقی بود، تا جایی که شاخص کل بازار سرمایه پرقدرت به ایستگاه دو هزار و ۳۱۲ واحدی پرواز کرد. بر این اساس در معاملات یکشنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۲۷ هزار و ۱۴۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به پله دو میلیون و ۳۱۲ هزار و ۹۹۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز شاخص کل را همراهی کرد و با رشد هشت هزار و ۴۴۵ واحدی در ایستگاه ۷۵۳ هزار و ۴۳۹ واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات روز گذشته فولاد، فملی و نوری نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس ایفا کردند. در مقابل نمادهای اخابر، حفارس و سهرمز در گروه نمادهای قرمز قرار گرفتند. افزایش حجم ورودی پول حقیقی به بازار سرمایه سبب شده چشم‌انداز روشن‌تری از موج صعودی شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم شود و به اعتقاد آن‌ها افزایش ورود سهامداران جدید، راه صعود بورس را هموار و کام اهالی بازار سرمایه را شیرین می‌کند.

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بازار طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: با توجه به وضعیت فعلی بازار و نرخ دلار در بازار آزاد احتمال رشد بازار سرمایه وجود دارد. اکنون قیمت دلار در بازار غیر رسمی حوالی ۶۵ هزار تومان تثبیت شده است و احتمال رشد نرخ دلار نیمایی در میان است. از طرفی یک انتظار تورمی در جامعه وجود دارد و این موضوع می‌تواند در تمامی بازارها اثرگذار باشد. لذا با در نظر گفتن شرایط فعلی بورس پتانسیل رشد در سه ماه نخست سال جاری را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت مناسب گزارش شرکت‌ها در فروردین ماه توضیح می‌دهد: احتمال رو به رو شدن با وضعیت بسیار خوب گزارش شرکت‌ها در فروردین ماه زیاد است و این مسئله به خودی خود می‌تواند سبب لمس سطوح بالاتری توسط شاخص کل شود. همچنین مجامع شرکت‌ها در تیرماه منعقد می‌شود که با نزدیک شدن به مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها می‌توان روزهای خوبی را برای بازار سرمایه تصور کرد.‌

دلار نیمایی سد راه صعود بورس می‌شود؟

در پایان معاملات روز گذشته دلار با کاهش هزار و ۱۰۰ تومانی در بازار غیر رسمی معامله شد و ارزش دلار در بازار غیر رسمی کاهش یافت ولی گپ میان دلار آزاد و نیمایی همچنان زیاد است. از طرفی بانک مرکزی سیاست ثابت نگه داشتن نرخ دلار نیمایی را ادامه می‌دهد که برخی از کارشناسان مدعی‌اند ثبات نرخ دلار نیمایی به ضرر بازار سرمایه تمام می‌شود. عمیدی در این رابطه بیان می‌دارد: به نظر بنده و با توجه به تجربه نرخ دلار نیما باید با بازار آزاد فاصله منطقی داشته باشد و نباید صادرات و واردات شرکت‌ها با دو نرخ دلار بسیار متفاوت صورت گیرد. بنابراین قیمت دلار نیمایی تغییراتی را در کوتاه‌مدت تجربه خواهد کرد و قیمت‌ها به همین منوال باقی نمی‌ماند.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه با ترسیم روزهای درخشان برای بورس خاطرنشان می‌کند: بازار ما از سال ۹۹ وارد حالت اصلاحی شد و حرکت خاصی در بورس نسبت به بازارهای موازی مشاهده نکردیم. در نتیجه انتظار می‌رود بورس در این سه ماه اول سال رشد خوبی را تجربه کند و جاماندگی خود از دیگر بازارها جبران کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =