ابخیزداری

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: مطالعات آبخیزداری در ٢.٨ میلیون هکتار از اراضی این استان تا سال ١۴٢۵ انجام می‌شود تا روند اجرای هرچه بهتر پروژه‌ها در مناطق مختلف مشخص شود.

به گزارش ایراسین، حسین یاری اظهار داشت: بر اساس این مطالعات مشخص می‌کنیم که کدام یک از مناطق، مستعد بروز هرچه بیشتر سیلاب است و در پی آن اجرای پروژه آبخیزداری در این نواحی باید در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کنار مهار و کنترل سیلاب نقش ویژه‌ای در تغذیه آب‌های زیرزمینی و آبخوان دارد بنابراین باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: اکنون سه گروه مشاور در حال مطالعات آبخیزداری در این استان هستند که کارشناسان متعددی در زیر مجموعه خود دارند.

یاری بیان کرد: اجرای پروژه‌ها هرچه مبتنی فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی باشد اثربخشی بیشتری خواهد داشت بنابراین ما باید تا جای ممکن بر اساس تحقیقات علمی در هر منطقه طرح‌ها را اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون مطالعات آبخیزداری در ٣.٢ میلیون هکتار است از اراضی این استان انجام شده است و امسال ٣٠٠ هزار هکتار از عرصه‌های این خط مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مُستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار آن را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار آن را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار آن را بیابان (معادل ۳۲ درصد) تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =