تغییر اقلیم

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: پیامدهای منفی تغییر اقلیم در رتبه نخست ۱۰ عامل تهدیدآمیز بشر در قرن ۲۱ نظیر فقر، سلاح‌های هسته‌ای، کمبود غذا و غیره است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، مهدی رهنما در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران اظهار داشت: تغییر اقلیم در بسیاری از کشورها پیامدها و آثار زیانباری داشته است که ایران نیز از آنها مستثنی نیست.

وی افزود: از مهم‌ترین آثار منفی تغییر اقلیم در ایران می‌توان به افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند، سیل، خشکسالی، توفان‌های گرد و خاک، موج‌های گرمایی، موج‌های سرمایی، کاهش منابع ذخایر برف و… اشاره کرد.

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ادامه‌داد: اکنون ایران وارد چهارمین سال متوالی خشکسالی شده است و که اثر آن را می‌توان در کاهش ذخایر آبی پشت سدها، افزایش رخداد طوفان‌های گردوخاک در کشور و کاهش کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده کرد.

رهنما تصریح کرد: پیامدهای تغییر اقلیم مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف کشور ایجاد کرده است که یکی از راه‌های چیره شدن بر این مشکلات، استفاده از ظرفیت‌های علمی برای مواجهه با این پدیده و آثار آن است.

وی اضافه‌کرد: بی شک اثرات تغییر اقلیم به سبب گسترش فعالیت‌های بشر و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال‌های پیش رو افزایش خواهد یافت، بنا بر این توجه به این موضوع و تلاش برای مواجهه علمی با آن ضروری است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اضافه‌کرد: سالهاست محققان و پژوهشگران کشور به موضوع تغییر اقلیم و آثار آن ورود پیدا کرده اند، اما همچنان مطالعات جدید و نو آورانه زیادی در حال ارائه است که بخشی از آنها در هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم نیز ارائه شده است.

رهنما افزود: امید است نتایج هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم نقش مهمی در درک بهتر این پدیده داشته باشد و بیش از پیش چشم‌انداز علمی و راهکارهای اجرایی سازگاری با پدیده تغییر اقلیم را روشن سازد.

در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیأت بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت دارند.

همچنین سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور دارند.

تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش می‌کند ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار آن را بررسی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =