اب و هوا

رئیس سازمان هواشناسی و رئیس هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم گفت: امروز تغییر اقلیم به یک چالش اساسی در سطح جهانی منطقه‌ای و ملی تبدیل شده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، سحر تاج بخش مسلمان امروز دوشنبه در هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم افزود: امروز تغییر اقلیم به یک چالش اساسی در سطح جهانی منطقه‌ای و ملی تبدیل شده است.

وی بر لزوم تهیه گزارش‌های مرتبط با تغییر اقلیم، بر اهمیت سازگاری با اقلیم و تغییرات آن تاکید کرد.

تاج بخش گفت: برای مقابله با تغییر اقلیم ناگزیر از حرکت به سمت توسعه پایدار و ایجاد شهرها و کشورهای تاب آور در برابر این تغییرات هستیم.

رئیس هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: می‌توان به موضوع تغییر اقلیم خوشبینانه نگاه کرد و شرایط را به سمت سازگاری با آن هدایت کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اقلیمی در سطح ملی و بین‌المللی اظهار داشت: تأثیرات جدی را در سطح کره زمین از جمله افزایش دما را در سطح جهانی شاهدیم.

تاج بخش بیان‌داشت: در سطح منطقه، بررسی‌ها در سطح منطقه حاکی است افزایش رخداد پدیده‌های حدی در آسیا جدی است که از جمله آنها سیل سال ۲۰۲۲ پاکستان قابل اشاره است.

وی افزود: افزایش دما و کاهش بارش در غرب آسیا، ثبت بیشترین افزایش دما در ایران و عراق و ثبت بیشترین کاهش بارش در افغانستان و جمهوری آذربایجان، دیگر آثار پدیده تغییر اقلیم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۲۰۲۳ روند افزایش دما ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین بوده است و در همین سال رکورد گرم‌ترین دمای کره زمین ثبت شد.

وی بیان‌داشت: در همین راستا، افزایش تراز آب دریاها و اقیانوس‌ها و افزایش مخاطرات حدی را شاهد و ناظر هستیم.

تاج‌بخش با اشاره به هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم افزود: در این دوره افزایش ۳۰ درصدی تعداد مقالات (با ۳۵۰ مقاله) را شاهدیم که ۴۵ مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود. همچنین در این کنفرانس ۱۱ پنل تخصصی و هفت کارگاه برگزار می‌شود.

در این کنفرانس نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیأت بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت دارند.

همچنین سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش می‌کند ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیانبارآن را بررسی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =