دومی

دبیر بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-۱۰۰) سال ۱۴۰۲ گفت: ارزش‌افزوده ۱۰۰ شرکت برتر اول، ۱۱ درصد GDP است و ۵۰۰ شرکت برتر ۱۳ درصد GDP است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مجید درویش، دبیر همایش و مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ظهر دوشنبه در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران با اشاره به معرفی رتبه‌بندی، روش شناسی و نتایج آن در سال جاری اظهار کرد: آغاز این اقدام از سال ۱۳۷۷ بوده و اکنون بیست و ششمین دوره آن برگزار می‌شود. ایده اولیه آن از رتبه بندی معروف فورچون ۵۰۰ شرکت گرفته شده که ۵۰۰ شرکت دنیا را رتبه‌بندی می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی با فراخوان سازمان مدیریت صنعتی، ۱۰۰ شرکت رتبه بندی و معرفی شدند که مهم‌ترین اطلاعات آنها مربوط به اطلاعات مالی بوده است و بر اساس شاخص میزان فروش و یا همان درآمد رتبه‌بندی شدند.

درویش در خصوص اهمیت این شاخص گفت: از نظر تعداد شاخص در ابتدا با شاخص میزان فروش سنجیده می‌شوند و سپس بر اساس ۳۲ شاخص دیگر که شاخص عملکردی و خروج‌گرا است این ۵۰۰ شرکت رتبه‌بندی می‌شوند.

ایجاد رقابت و ارائه اطلاعات جامع برای سیاست‌گذاری کلان

دبیر همایش و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران خاطر نشان کرد: از جنبه‌های توسعه کار هر شرکتی علاوه بر اینکه در فهرست عمومی قرار می‌گیرد، جایگاهش در گروه صنعتی خود مشخص می‌شود و در واقع در مقایسه با شرکت‌هایی که از نظر نوع فعالیت مشابه هستند، سنجیده می‌شوند.

وی در خصوص هدف از برگزاری این همایش‌ها گفت: هدف اصلی این بوده است که در مورد شرکت‌های بزرگ که تأثیرگذاری بیشتری دارند تولید اطلاعات شود تا به شفاف سازی فضای کشور کمک کند. از طرف دیگر این رتبه بندی به گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و به برنامه‌ریزی اقتصادی کشور و شرکت نیز کمک می‌کند.

درویش ادامه داد: سیاست‌گذاران اقتصادی و حاکمیتی با توجه به اینکه تصویری از رشته‌های کسب و کار توسط این همایش ارائه می‌شود و از افت و خیز گروه‌های صنعتی مطلع می‌شوند می‌توانند در سیاست‌های خود از این اطلاعات استفاده کنند.

سهم بزرگ شرکت‌ها در شاخص‌های کلان اقتصادی

دبیر همایش و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران خاطر نشان کرد: فورچون قدمت بیش از ۶۰ ساله دارد و نتایج کار خود را منتشر می‌کند و از این طریق شرکت‌های بزرگ منطقه که عضو همکاری اسلامی هستند را معرفی می‌کند و به تازگی با این روش مشابه، شرکت‌های بزرگ اروپایی را هم معرفی می‌کند.

وی افزود: همچنین کشورهای آمریکا، هند، ترکیه و.. نیز هرساله ۵۰۰ شرکت بزرگ اقتصادی خود را معرفی می‌کنند

درویش اهمیت شاخص فروش را نشان دهنده بزرگی شرکت‌ها دانست و افزود: این اطلاعات نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در شاخص‌های کلان اقتصادی صادرات، اشتغالزایی و تولید کشور اثرگذاری و سهم بیشتری دارند.

آمریکا، چین و ژاپن در لیست اول قدرت‌های اقتصادی

دبیر همایش و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران با اشاره به ترتیب کشورها از تعداد شرکت‌های بزرگ اقتصادی گفت: شرکت‌های آمریکایی بیشترین سهم را در لیست فورچون دارند و بعد چین، ژاپن، آلمان و فرانسه و بریتانیا هستند که در واقع این کشورها شرکت‌های بزرگی دارند و این کشورها اقتصاد قوی‌تری دارند.

وی ادامه داد: شغل‌هایی که در شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌شود به رشد ارزش افزوده و تولید بیشتر کمک می‌کنند و شغل‌ها کیفی‌تر هستند و ارزش‌افزوده ۱۰۰ شرکت برتر اول، ۱۱ درصد GDP است و ۵۰۰ شرکت برتر ۱۳ درصد GDP است.

درویش خاطر نشان کرد: این ۵۰۰ شرکت به ۵ دسته ۱۰۰ تایی فروش بر اساس میزان فروش تقسیم بندی می‌شوند و بر اساس شاخص فروش، بزرگترین شرکت ایرانی، شرکت نفت ستاره خلیج فارس بوده است.

رشد ۴۹.۵ فروش شرکت‌های برتر

دبیر همایش و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران عنوان کرد: بر اساس شاخص میزان دارایی طبق معمول بانک‌ها بزرگترین شرکت‌ها هستند و بر اساس اشتغالزایی، ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، بانک ملت و … حائز رتبه شدند.

وی ادامه داد: پتروشیمی خلیج فارس بیشترین صادرات را داشته است و رشد فروش مجموع این شرکت‌ها ۴۹.۵ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۴.۷ درصد بوده است. میزان تولید در قیمت محصول در میزان فروش تأثیر دارد و رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت ۱۷.۸ درد بوده که رشد خوبی داشته است.

درویش خاطر نشان کرد: این ۵۰۰ شرکت لوکوموتیو اقتصاد کشور هستند و بر اساس نوع فعالیتشان در ۳۳ گروه صنعتی قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =