بنرهای تبلیغاتی شهرداری اصفهان

ازدحام بنرهای تبلیغاتی در شهر فرهنگ و هنر اصفهان بیداد می‌کند و اثرات محیط‌زیستی آن از چشم مسئولان و مدعیان حفاظت محیط زیست دور مانده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین - هنگامی که در سطح شهر اصفهان قدم میزنی ورودی تمام گذر و خیابان‌ها مملو از بنرهای تبلیغاتی شهرداری است که هر هفته علاوه بر ابلاغ خبر مناسبت‌ها از تبلیغات شهری نیز خالی نمانده است.

طبق تخمینی که زده شده اگر در هریک از مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان حدود ۵۰ بنر نصب شود در کل شهر ۷۵۰ عدد بنر خودنمایی می‌کند و اگر این روند تبلیغات هر دو هفته یکبار ادامه یابد نزدیک ۱۵۰۰ بنر در ماه و چندین برابر در سال می‌شود. از این رو با تصور اینکه شهرداری دستاوردها و زحمات را به عرصه نمایش می‌گذارد و تمامی شهروندان باید از آن مطلع شوند، چندین هزار بنر در سال تولید می‌شود که این اقدام علاوه بر اینکه ضرر و زیاد غیر قابل جبرانی را برای محیط زیست به همراه دارد، میزان مصرف کاغذ و پلاستیک را به حد اعلی رسانده و این آثار از چشم مسئولان شهری و مدعیان حفاظت از محیط زیست دور مانده است.

بنرهای تبلیغاتی فقط شامل تبلیغات و نشان دادن دستاوردهای شهرداری و مناسبت‌ها نبوده و در برخی موارد با یکسری از بنرهای که معنا و مفهوم خاصی نداشته و به شعور شهروندان نیز اهانت شده خودنمایی کرده است. برای نمونه در یک برهه زمانی شاهد بنرهای تبلیغاتی ضد ارزشی که فقط منع ترویج قبحِ سگ گردانی در شهر بود و با حجم زیادی از تبلیغات که با یک قالب کلی «جای مو در غذا نیست» و یا «جای میز ناهارخوری در سرویس بهداشتی نیست» مواجهه شدیم و یا اینکه تبلیغاتی در مترو اصفهان نصب کردند برای تبلیغ ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی مانند مترو که باید در نظر بگیریم که مخاطب ما مرفه نشینان و شاسی بلند سواران نیستند.

یا بنرهای دیگری که از ابتدای تابستان از تغییر تقویم زباله اصفهان خبر داده بود که کمپین تبلیغاتی آن هم کم حاشیه نداشت؛ تابلوهایی که به چند میلیون نفر آدمِ شهر تاکید می‌کرد «شنبه روز زوج است» و یا «یکشنبه روز فرد است». همان زمان هم مخالفت‌ها و انتقادات نسبت به این تابلوها بسیار بود. از سویی دیگر بنرهای تبلیغاتی دیگری هم در سطح شهر خودنمایی کرد که رسانه‌ها هم از این تبلیغات خاص شهرداری در امان نبودند و ارزش رسانه‌ها را با بنرهای تبلیغاتی زیر سوال برد.

همچنین شهرداری اصفهان برای برگزاری هر نشست خبری، برنامه تودیع یا مراسم و …، حجم گسترده‌ای از این بنرها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرنوشت آنها پس از پایان برنامه نامعلوم است.

به اذعان کارشناسان بنرهای تبلیغاتی غیرقابل بازیافت است و هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست محیطی در دنیا محسوب می‌شود. این در حالیست که حجم گسترده‌ای از بنرها در کشور تنها چند ساعت یا چند روز کاربرد دارد و پس از آن، امکان استفاده از این بنرها وجود ندارد، بازیافت هم نمی‌شود.

همه ساله حجم زیادی از بنرهای تبلیغاتی روی هم تجمیع و انبار می‌شود و چنانچه این انبار به هر دلیلی دچار آتش‌سوزی شود، با انتشار این گازهای سمی آلودگی‌های زیست محیطی خطرناکی را ایجاد می‌کند و سوال اینجاست که آیا شهرداری اقدامی برای کاهش بنرهای تبلیغاتی و یا تبدیل آن به مواد ارزشمند دیگر را ندارد.؟

اخیراً نیز که شهرداری اصفهان نسبت به راه‌اندازی فروشگاهی در سپاهان شهر اقدام کرده است، شاهد بریز و بپاش تبلیغاتی با چاپ بنر در سطح شهر بودیم، پروژه‌ای که هر چند کوچک بود اما تبلیغات گسترده‌ای روی آن انجام شد و گویا باید با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اعتبار روابط عمومی هزینه شود و خلاقیت این بخش نیز برای هزینه کرد به این امور ختم می‌شود.

اما لازم است به تیم روابط عمومی شهرداری اصفهان یادآور شویم که مردم توجهی به بنرهای سطح شهر ندارند و هر کدام اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند از این رو ازدحام بنرها در سطح شهر نه تنها اقدامی تاریخ گذشته و منسوخ، بلکه آلاینده محیط زیست بوده و تاوان آن را آیندگان باید بپردازند.

از سویی نیز باید توجه داشت که اصفهان شهر هنر است و هنر باید در آن گرامی داشته شود و این ارزش می‌تواند در تک تک المان‌های شهری مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    تنها چیزی که بالحن خیلی محکم میتونیم بگیم اینه که متاسفم برای این شهرداری وهمه عواملش که بودجشو اینطور خراب میکنه ولی برای آسفالات یه کوچه خراب پدر آدمو درمیاره
  • مهران IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    این شهرداری عزیز ، این شهرداری قانونمند ، سالم و چارچوب دار را پاس بداریم اینها بی نظیرند در نظر خودشان البته!!؟؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    به مناطق محروم که توجه نمیشه... حداقل بدین بنرهارو بزنن سر در اتاقاشون یا رووش بخوابن و بشینن... واسه زمستوناگرم بشه اتاقاشون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =