• ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
  • کد خبر: 48423
  • readingTime: ۱ دقیقه
آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی در معاملات این هفته بورس کالا بیش از ۱۰ درصد ریخت. این دومین ریزش سنگین آهن اسفنجی در معاملات سال جاری بود. این ریزش در روزهای اتفاق افتاد که آهن اسفنجی ۳ بار سقف تاریخی خود را شکسته بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا در طول ۶ هفته ۳ بار سقف تاریخی خود را شکست و در معاملات این هفته با سقوط بیش از ۱۰ درصدی قیمت از کیلویی ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار و ۲۷۱ تومان برگشت. متوسط قیمت آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

سقوط آزاد قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا

آهن اسفنجی برای نخستین بار در معامله ۱۸ آذر ماه سقف سال ۱۴۰۲ را شکست و سپس هفته بعد ریزشی شد. آهن اسفنجی ۲ دی‌ماه سقف جدیدی ثبت کرد ولی قیمت این بار نسبت به معامله ۲۵ آذر ریزش بیشتری داشت و در این هفته نیز پس از سقف شکنی ۱۶ دی‌ماه با دومین ریزش سنگین سال ۱۴۰۲ به کانال کیلویی ۱۲ هزار تومان بازگشت. بسیاری از فعالان بازار انتظار کاهش شدید قیمت آهن اسفنجی در معاملات این هفته را نداشتند به خصوص اینکه با کاهش دما و گسترده‌شدن محدودیت‌های توزیع گاز انتظار می‌رفت قیمت آهن اسفنجی صعودی شود ولی برخلاف انتظارات کاهش تقاضا در این بازار منجر به ریزش قیمت آهن اسفنجی شد. این هفته ۹۹ هزار تن آهن اسفنجی معامله شد که به صورت جدول زیر است:

سقوط آزاد قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا

به جز معاملات بالا ۵۰۰ تن آهن اسفنجی نیز خارج از تابلو و به صورت مچینگ مورد معامله قرار گرفت. بالاترین قیمت پیشنهادی برای محصولات پارس فولاد سبزوار و توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شد. هفته قبل بالاترین قیمت پیشنهادی به ۱۴ هزار تومان نیز رسید ولی این هفته به کانال ۱۳ هزار تومان هم نرسید. در مقابل بالاترین قیمت پیشنهادی برای آهن اسفنجی صنعت آهن و فولاد بافق در کانال ۱۱ هزار تومان بود.

تابلو معاملات نشان می‌دهد سطح تقاضا نسبت به هفته گذشته به طرز چشم‌گیری کاهش یافته‌است تا جایی که برای ۵۰۰ تن از آهن اسفنجی ایمیدرو-میانه اصلاً تقاضایی وجود نداشت تا ادامه معاملات به مچینگ کشیده شود. با این حال انتظار می‌رود کاهش قیمت این هفته در معاملات آهن اسفنجی با افزایش تقاضا در هفته آینده مواجه شود. معاملات در بازار آزاد نیز نشان می‌دهد آهن اسفنجی با قیمتی کمتر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرتقاضاست در نتیجه احتمال رشد قیمت در هفته پیش‌رو وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =