• ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
  • کد خبر: 48183
  • readingTime: ۲ دقیقه
پول

با افزایش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، بانک مرکزی نیز تزریق پول خود در این بازار را به بالاترین رقم از خرداد ماه امسال رساند.

به گزارش ایراسین، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی اعلام می‌کند، به تازگی داده‌های مربوط به هفت روز منتهی به ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ را نیز منتشر کرده است.

با استناد به آمار و ارقام بانک مرکزی، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز که در دو هفته گذشته صعودی شده بود، این هفته بار دیگر افزایش یافته و رکورد تازه‌ای ثبت کرده است. علاوه بر آن، بانک مرکزی نیز همگام با این افزایش تقاضا، تزریق پول خود در بازار باز را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

جهش سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده در بازار باز

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به ۱۸ دی ماه سال جاری، در بازار باز این هفته، بانک‌ها حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند که این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از هفته گذشته است. همچنین این رقم، بیشترین سفارشات ثبت شده از ابتدای آبان ماه به این سو محسوب می‌شود.

بانک مرکزی نیز بر خلاف چهار هفته گذشته که رقم وام‌دهی خود در بازار باز را ثابت نگه داشته بود، این هفته این رقم را بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد و کل مبلغ موردنیاز بانک‌ها را تامین کرد. به این ترتیب، تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز رکورد هفت ماهه خود را شکست.

البته بیش از ۱۲۸.۳ هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق بازار باز به بانک‌ها پرداخت کرده بود، در این هفته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

تزریق پول در بازار بین بانکی به ۳۴.۸ همت رسید

از طرف دیگر، هم‌جهت با رشد وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌های از طریق بازار باز، تزریق پول از طریق بازار بین بانکی و در قالب اعتباردهی قاعده‌مند نیز در مقایسه با هفته‌های گذشته افزایشی چشم‌گیر را شاهد بود.

طوری که این رقم که در هفته اخیر معادل ۲۲.۵ میلیارد تومان ثبت شده بود، با استقراض ۹ بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی، در این هفته به بیش از ۳۴.۸ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در سه ماهه اخیر به حساب می‌آید. این در حالیست که بیش از ۳۹ میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی در گذشته از طریق بازار بین بانکی به بانک‌ها داده بود نیز این هفته سررسید شد.

جزئیات عملیات بازار باز این هفته چه بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که جزئیات چهل و دومین حراج بازار باز در سال ۱۴۰۲ تفاوت چندانی با هفته‌های گذشته نداشته است. این هفته نیز موضع عملیاتی بانک مرکزی در این بازار توافق بازخرید بود و ۲۲ بانک و موسسه اعتباری در این حراج شرکت کردند.

علاوه بر آن، مدت توافق بازخرید بین بانک‌ها و بانک مرکزی همچنان هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز به ثبات خود از ابتدای سال ادامه داد و در رقم ۲۳ درصد باقی ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =