• ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
  • کد خبر: 48002
  • readingTime: ۲ دقیقه
شیرخشک

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: واردات شیرخشک اطفال به کشوری که ۱۵ سال است به خودکفایی در این حوزه رسیده است، نه تنها کمکی به رفع معضل ننموده بلکه ارزبری ۳ برابر و مصرف یارانه بالاتر را به دولت تحمیل نمود.

به گزارش ایراسین، هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک درباره فعالیت کارخانجات تولید شیر خشک اطفال اظهار داشت: هم اکنون کارخانجات داخلی شیرخشک اطفال با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند،اما استمرار تولید این فرآورده مهم با مشکلاتی نیز مواجه است.

وی ادامه داد: اخیرا سازمان غذا و دارو نرخ ارز واردات مواد اولیه شیرخشک اطفال را ۲۸۵۰۰۰ ریال اعلام کرده است؛ بلافاصله بعد از این اقدام، بانک مرکزی نیز طی بخشنامه ای اعلام کرد مهلت تسویه حساب مابه التفاوت ارز ترجیحی فقط ۲ ماه می باشد.

تحویل زاده افزود: یعنی مواد اولیه ای که قبل از تغییر نرخ ارز در کارخانجات موجود بوده و محموله هایی که قبلا با نرخ ۴۲۰۰۰ ریال خریداری و هنوز از گمرک ترخیص نشده اند، مشمول تغییر نرخ قرار گرفته و تولیدکننده مکلف است ظرف دو ماه مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰۰ ریالی و ۲۸۵۰۰ ریالی را به بانک بپردازد؛ حال آنکه فرآیند تولید محصول ، آزمایشات مربوطه ، تحویل محصول به شرکت پخش ، توزیع در داروخانه ها ، تسویه حساب داروخانه با شرکت پخش و نهایتا تسویه حساب شرکت پخش با تولیدکننده در حدود ۸ ماه به طول می‌انجامد و پرداخت مابه‌التفاوت ظرف ۲ ماه عملا برای هیچ تولیدکننده ای میسر نیست و قطعا و بدون شک کارخانجات را با مشکل مواجه خواهد نمود.

تحویل زاده با بیان اینکه نرخ ارز ۲۸۵۰۰۰ ریالی هفت برابر نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی است گفت: نقدینگی مورد نیاز کارخانجات به منظور خرید ارز جهت تامین مواد اولیه نیز هفت برابر شده است که تامین این حجم از نقدینگی برای تولیدکننده داخلی امکان پذیر نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک اطفال تصریح کرد: تغییر نرخ ارز به صورت خیلی سریع و ناگهانی اتفاق افتاد و در نتیجه، قیمت گذاری جدید شیرخشک کودک نیز به طور خیلی فوری و شتابزده (و بدون توجه به مدارک و مستندات و یا اگر خوشبینانه نگاه کنیم ، با توجه به مدارک و مستندات بهمن ماه سال گذشته) تعیین و اعلام گردیده است. بنابراین قیمت های کنونی بر مبنای محاسبات کارشناسی و دقیق نبوده و از این جهت حتما تولیدکنندگان را با مشکلات بزرگی مواجه خواهد نمود.

تحویل زاده درباره واردات شیرخشک اظهار داشت: واردات شیرخشک اطفال به کشوری که ۱۵ سال است به خودکفایی در این حوزه رسیده است، نه تنها کمکی به رفع معضل ننموده بلکه ارزبری ۳ برابر و مصرف یارانه بالاتر را به دولت تحمیل نمود.

این مقام مسئول درباره توزیع محصول توسط شرکت های پخش تاکید کرد: در این حوزه مشکل و نارسایی خاصی مشاهده نمی شود و شرکت های پخش، شیرخشک اطفال را به صورت معمول توزیع می‌نمایند.

وی در پایان اعلام کرد: با توجه به توضیحات فوق، به نظر بنده شرایط تولید شیرخشک در کشور پایدار نیست و در صورت عدم رفع موانع موجود در آینده نزدیک مجددا با مشکلات متعددی در عرضه شیرخشک کودک مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =