مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی

چاه شماره ۱۲ آخرین چاه تولیدی- تزریقی در منطقه عملیاتی سراجه قم که به عنوان نخستین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در خاورمیانه است ، به مدار تولید پیوست.

به گزارش ایراسین، مهدی حیدری مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی در آئین افتتاح رسمی بهره برداری از این چاه اظهار داشت: از اواخر مرداد امسال برنامه ریزی و هماهنگی برای تولیدی شدن چاه ۱۲ سراجه آغاز شد و با همت همکاران در بخش مدیریت تولید، فنی، شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب و منطقه بهره برداری سراجه قم در کمتر از سه ماه و با حداقل مبلغ ریالی به بهره برداری رسید.

حیدری با تقدیر از حمایت‌های همه جانبه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران برای اجرای طرح ذخیره سازی به عنوان استراتژیک ترین اقدامات فنی و عملیاتی در زمینه ذخیره سازی و بازتولید گاز خاطرنشان کرد: بدون شک حمایت مدیران ارشد وزارت نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، قوت قلب و اطمینان خاطر را به همکاران ما بخشیده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کمترین هزینه و بدون برون سپاری‌این چاه تولیدی شود.

مدیر عامل نفت مرکزی با اشاره به رکوردشکنی ذخیره سازی با میزان بیش از سه میلیارد متر مکعب در مخازن شوریجه و سراجه اشاره کرد که در مجموع در اوج مصرف گاز در فصل زمستان، میزان بازتولید از این دو مخزن ذخیره سازی معادل بیش از یک فاز با تولید حداکثری میدان گازی پارس جنوبی است.

بر اساس این گزارش، میزان تولید روزانه چاه شماره ۱۲ سراجه معادل نیم میلیون متر مکعب در روز است. در این میدان در مجموع ۱ میلیارد متر مکعب گاز از ابتدای دوره تزریق امسال ذخیره شده است و در چهار ماه سرد سال میزان برداشت روزانه بر حسب نیاز تا حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =