• ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
  • کد خبر: 47041
  • readingTime: ۴ دقیقه
وایرال

این روزها در شبکه‌های اجتماعی، آنچه بیشتر دیده یا به اشتراک گذاشته می‌شود، ویدیویی کوتاه از شخصی است که صحبت ناشیانه یا اقدام مسخره‌ای انجام می‌دهد. شاید این فیلم چند ثانیه‌ای شما را چند لحظه بخنداند اما در پشت پرده آن، صاحب آن صفحه به درآمد میلیاردی رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- سعید غفاری: «اگر می‌خوای مثل من و دوستم خفن باشی، باید حالا، حالاها خیلی تلاش کنی!» گفتن این عبارت با یک موسیقی نامتوازن و تنظیم غیرحرفه‌ای یا به عبارتی کاملا ناشیانه بیش از صدها هزار بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شد و صاحب آن صفحه اینستاگرامی که تا چند هفته قبل بخاطر انتشار محتوای ناشیانه و غیراستاندارد مورد تمسخر کاربران در فضای مجازی قرار می‌گرفت، اکنون برای هر ویدیوی تبلیغاتی چند ده میلیون تومان هزینه دریافت می‌کند. «ناشیانه وایرال شو» روش جدید جذب مخاطب در فضای مجازی است و طی ماه‌های گذشته منجر به معروفیت افراد زیادی شده‌ است.

شخصی با شمایل بتمن، دیگری با عبارات به اصطلاح «پشت نیسانی» یا فردی که با گیتارش به صورت آماتور و ناکوک می‌خواند در مدتی کمتر از چند هفته چند صد هزار مخاطب جذب کردند و اکنون صفحه آنها از تبلیغات، درآمد میلیاردی دارد. روش ناشیانه وایرال‌شو جدیدترین پکیج موسسات بنام این حوزه برای جذب مخاطب است. تا یک سال قبل کلیپ‌هایی موسوم به «سس ماس» در جذب مخاطب موفق بود. شخص بلاگر یک جمله احساسی یا فلسفی را در فضای زیبا روخوانی می‌کرد و در انتها موزیک ملایمی پخش می‌شد. تعداد کسانی که از این روش استفاده می کردند آن قدر زیاد شد تا فرآیند جذب مخاطب در این روش به کار سختی مبدل شود. در این شرایط موسسات از پکیج‌های «ناشیانه وایرال شو» رونمایی کردند. مانند شخصیی که مدل عروس بود و چند ماه قبل مثلا توسط عکاس مورد تمسخر قرار گرفت. آن ویدیو یا به اصطلاح ریلز، در عرض ده روز بیش از چند میلیون بازدید گرفت و صاحب آن صفحه نیز پایش به تبلیغات باز شد.

مظنه ناشیانه وایرال شدن

خانم ۳۰ و چند ساله‌ تهرانی که خود را متخصص جذب فالوئر در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کند در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: ما ابتدا برای شما یک شخصیت معرفی می‌کنیم، بازیگر، خواننده فوتبالیست یا امثال این و سپس براساس سناریوهای از پیش تعیین شده شما باید به صورت غیر اصولی از این شخصیت‌ها تقلید کنید. برای مثال شخصیت‌هایی آهنگ خواننده‌های معروف را به صورت غیراصولی با موسیقی نامناسب و صدای فالش پشت دوربین می‌خوانند. این خانم در این‌باره ادامه داد: باید ظاهر غیرآراسته داشته باشید مثلا با موهای نامرتب، چند تار سیبیل و یک زیرپوش جلوی دوربین حاضر شوید.

در این روش فرد باید از هر نظر ناشی جلوه دهد. خانم متخصصی در این‌باره گفت: باید از هر جهت به مخاطب سوژه‌ بدهید تا شما را مسخره کنند، همین مسئله منجر به وایرال شدن صفحه شما خواهد شد، هر چه مسخره‌تر باشید بیشتر دیده ‌خواهید شد. در فاز بعدی ویدیوهای ناشیانه شما توسط چند بلاگر معروف مورد تمسخر قرار می‌گیرند، این ویدیوها ابزاری برای بهتر دیده شدن است. بلاگرها و سایر صفحات پربازدید بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌گیرند تا ویدیو فرد اول را در یک استوری یا پست مورد تمسخر قرار دهند. اگرچه غیرمتعارف به نظر می‌رسد ولی افراد زیادی طی ماه‌های گذشته با همین روش چند صد هزار مخاطب جذب کرده‌اند. در روش دیگر، شخصی برای تبلیغ عطر، با لحنی صحبت می‌کند که کسی چیزی متوجه نشود و همین روش منحصر بفرد باعث معروفیت او شد.

هزینه این پکیج‌ها بسته به مدیربرنامه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. یک موسسه در شهر تهران این پکیج را به صورت وی‌آی‌پی و با قیمت ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌فروشد ولی خریداران بودجه این پکیج‌ها را تنها در مدتی کمتر از چند ماه با جذب تبلیغات جبران می‌کنند. با وجود پیگیری هیچ‌کدام از این افراد حاضر به گفت‌وگو نشدند، آنها ویدیوهایی ساختند تا با مسخره شدن توسط افراد بیشتری دیده شوند ولی اکنون صاحب یک کسب و کار میلیاردی هستند و چند کارمند دارند. بعضی از آنها یک تیم کامل استخدام کرده‌اند.

منشی یا ادمین‌های مشخصی جواب متقاضیان برای تبلیغات را می‌دهند، صفحه آنها توسط یکی دو نفر اداره می‌شود و فیلم‌بردار، فیلم‌نامه نویس و ... در کنار هم کار می‌کنند تا ویدیوی آنها بیشتر مورد تمسخر مخاطبان قرار بگیرد. خروجی آن، جذب تبلیغات است. این روش هم در گذشته در زمینه‌های تخصصی هم اجرا میشد. برای مثال آن زمان که بورس در اوج بود شخصی در ضمن تحلیل بورسی اصطلاحات بورسی همانند "پولبک" را "فولبک" میگفت یا نام نمادهای بورسی را اشتباه تلفظ میکرد و با این حال به یک میلیون فالوئر رسید تا به نوعی نشان دهد تحلیلگر پرطرفداری است! یا شخص دیگری در تحلیل اقتصاد "ابَر تورم" را "ابر تورم" اعلام کرد و با همین تلفظ اشتباه معروف شد. از زاویه دید تبلیغات، گروهی اعتقاد دارند شما به هر نحوی که شده باید دیده بشوید، حتی با مورد تمسخر قرار گرفتن، چرا که دلیل تمسخر شاید در یاد مردم نماند، اما آن شخص با یک صفحه با چند صد هزار مخاطب، میتواند درآمد میلیاردی برای چند سال داشته باشد. در یکی از شیوه‌های بازاریابی ویروسی و یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) نیز به این موضوع پرداخته شده، روشی که با همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی این روزها رونق بیشتری گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =